SOC4092 Issues in the Information SocietyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4092 Bilgi Toplumunda konular Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin iki temel amacı vardır: bilgi teknolojisinin sosyal, siyasal ve kültürel boyutlarını ve “bilgi toplumu”nun ne olduğunu anlamak ve bilginin hayatımızı nasıl değiştirdiğini, toplumun buna nasıl bir tepki verdiğini, bizim karşılaştığımız teknik, ahlaki, etik ve yasal zorlukların neler olduğunu incelemek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:

1)Bilginin tarihini ve mobil telekominikasyonun gelişimini şekillendiren tarihsel olayları anlamak
2)Bilgi teknolojisinin sosyal, siyasal ve kültürel boyutlarını araştırmak
3)Bilgi toplumu kavramını tartışan teorileri ve konuları 1970’lerdeki bilgisayarla otomasyonun ortaya çıkışı ile erken formülasyonlardan güncel tartışmalara kadar anlamak ve karşılaştırmak
4)İş ve emek dahil bilgi toplumunun çeşitli etik ve kamusal politikalarını ayırt etmek
5)Ulaşım ve dijital sınıflandırma, demokratik kullanım ve toplumsal cinsiyet konularıyla ilgili gözetim ve mahremiyeti tanımlamak ve tartışmak
6)Bilgi teknolojisinin sosyal, kültürel ve ekonomik boyutları hakkında eleştirel düşünce sergilemek
7)Teknolojiyi çeşitli sosyal konularla ilşkili olarak değerlendirmek: iş, kimlik oluşumu, sosyal roller, demokrasi, mahremiyet ve topluluğun yapısının değişimini göz önüne alarak
8)Bilgi toplumu ile ilgili araştırma önerisi yazmak ve araştırma dizayn etmek

Dersin İçeriği

Ders üç temel kısımdan oluşmaktadır: İlk kısım mobil telekominikasyonun gelişimini şekillendiren önemli tarihsel olayları kapsamaktadır. İkinci olarak, bilgi toplumu kavramını tartışan teoriler ve konular 1970’lerdeki bilgisayarla otomasyonun ortaya çıkışı ile erken formülasyonlardan güncel tartışmalara kadar tanıtılacak. Üçüncü olarak, iş, emek, gözetim, mahremiyet, ulaşım ve dijital sınıflandırma, demokratik kullanım ve toplumsal cinsiyet dahil olmak üzere bilgi toplumunun çeşitli etik ve kamusal boyutlarına değinilecek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanımlar: Yeni teknolojiler, Bilgi Toplumu, Küreselleşme Lecture Notes and Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 1
2) Bilginin Tarihi ve Yapısı Text book: Webster, Chapters 1-3
3) Sanayi Sonrası Toplumdan Sosyal Ağ Toplumuna Sosyal Ağ Toplumunun Ortaya Çıkışı Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 1.
4) Sanayi Sonrası Toplum Ödev teslimi I Webster, Chapter 7-9
5) Sosyal Ağ Toplumu Webster, Chapters 10-12
6) Medya olarak internet Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 2.
7) Bilgi toplumunda demokrasi ve metaların yönetimi CALDOW, Janet, “Governance in the Information Age”, a White Paper from the Institute for Electronic Government’s 2nd Annual Leadership Electronic Workshop, The Institute for Electronic Government: http://204.146.146.253
8) Dönüşümler: sosyal sınıflar, üretim araçları, yaratıcı sınıf Ara sınav Webster, Chapters 13-16
9) Sosyal bir alan olarak internet Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 3
10) Gözetim ve mahremiyet Ödev teslimi II Lecture Notes and David Lyon. (2001). Surveillance Society. Open University Press, ISBN: 9780335205462
11) Bilgi çağında siyaset ve toplum David S. Alberts and Daniel S. Papp. (1997). The Information Age: An Anthology on Its Impact and Consequences CCRP P Publication Series. Available at http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_I.pdf; World
12) Türkiye’deki internet ve toplum üzerine proje geliştirme Proje önerisi: 500 kelime, teslim tarihi Proje önerisi teslimi ve sunumu (10 dakika)
13) Sosyal medya ve siyasal iletişim Text book: Webster
14) Bilgi toplumunda çatışma ve çatışma çözümünün kaynakları Bert-Jaap Koops: Books. (1998). The Crypto Controversy:A Key Conflict in the Information Society (Law and Electronic Commerce) (9789041111432):

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Frank Webster, editor. (2004). The Information Society Reader. (London, NY: Routledge). Available at the Loyola Bookstore

David Lyon. (2001). Surveillance Society. Open University Press, ISBN: 9780335205462.
Diğer Kaynaklar: David S. Alberts and Daniel S. Papp. (1997). The Information Age:
An Anthology on Its Impact and Consequences
CCRP Publication Series. Available at http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_I.pdf

Various readings will be provided

Diğer okumalar hoca tarafından verilecektir

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 20 20
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Toplam İş Yükü 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler