MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4092 | Bilgi Toplumunda konular | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki temel amacı vardır: bilgi teknolojisinin sosyal, siyasal ve kültürel boyutlarını ve “bilgi toplumu”nun ne olduğunu anlamak ve bilginin hayatımızı nasıl değiştirdiğini, toplumun buna nasıl bir tepki verdiğini, bizim karşılaştığımız teknik, ahlaki, etik ve yasal zorlukların neler olduğunu incelemek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: 1)Bilginin tarihini ve mobil telekominikasyonun gelişimini şekillendiren tarihsel olayları anlamak 2)Bilgi teknolojisinin sosyal, siyasal ve kültürel boyutlarını araştırmak 3)Bilgi toplumu kavramını tartışan teorileri ve konuları 1970’lerdeki bilgisayarla otomasyonun ortaya çıkışı ile erken formülasyonlardan güncel tartışmalara kadar anlamak ve karşılaştırmak 4)İş ve emek dahil bilgi toplumunun çeşitli etik ve kamusal politikalarını ayırt etmek 5)Ulaşım ve dijital sınıflandırma, demokratik kullanım ve toplumsal cinsiyet konularıyla ilgili gözetim ve mahremiyeti tanımlamak ve tartışmak 6)Bilgi teknolojisinin sosyal, kültürel ve ekonomik boyutları hakkında eleştirel düşünce sergilemek 7)Teknolojiyi çeşitli sosyal konularla ilşkili olarak değerlendirmek: iş, kimlik oluşumu, sosyal roller, demokrasi, mahremiyet ve topluluğun yapısının değişimini göz önüne alarak 8)Bilgi toplumu ile ilgili araştırma önerisi yazmak ve araştırma dizayn etmek |
Ders üç temel kısımdan oluşmaktadır: İlk kısım mobil telekominikasyonun gelişimini şekillendiren önemli tarihsel olayları kapsamaktadır. İkinci olarak, bilgi toplumu kavramını tartışan teoriler ve konular 1970’lerdeki bilgisayarla otomasyonun ortaya çıkışı ile erken formülasyonlardan güncel tartışmalara kadar tanıtılacak. Üçüncü olarak, iş, emek, gözetim, mahremiyet, ulaşım ve dijital sınıflandırma, demokratik kullanım ve toplumsal cinsiyet dahil olmak üzere bilgi toplumunun çeşitli etik ve kamusal boyutlarına değinilecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanımlar: Yeni teknolojiler, Bilgi Toplumu, Küreselleşme | Lecture Notes and Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 1 |
2) | Bilginin Tarihi ve Yapısı | Text book: Webster, Chapters 1-3 |
3) | Sanayi Sonrası Toplumdan Sosyal Ağ Toplumuna Sosyal Ağ Toplumunun Ortaya Çıkışı | Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 1. |
4) | Sanayi Sonrası Toplum Ödev teslimi I | Webster, Chapter 7-9 |
5) | Sosyal Ağ Toplumu | Webster, Chapters 10-12 |
6) | Medya olarak internet | Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 2. |
7) | Bilgi toplumunda demokrasi ve metaların yönetimi | CALDOW, Janet, “Governance in the Information Age”, a White Paper from the Institute for Electronic Government’s 2nd Annual Leadership Electronic Workshop, The Institute for Electronic Government: http://204.146.146.253 |
8) | Dönüşümler: sosyal sınıflar, üretim araçları, yaratıcı sınıf Ara sınav | Webster, Chapters 13-16 |
9) | Sosyal bir alan olarak internet | Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 3 |
10) | Gözetim ve mahremiyet Ödev teslimi II | Lecture Notes and David Lyon. (2001). Surveillance Society. Open University Press, ISBN: 9780335205462 |
11) | Bilgi çağında siyaset ve toplum | David S. Alberts and Daniel S. Papp. (1997). The Information Age: An Anthology on Its Impact and Consequences CCRP P Publication Series. Available at http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_I.pdf; World |
12) | Türkiye’deki internet ve toplum üzerine proje geliştirme Proje önerisi: 500 kelime, teslim tarihi | Proje önerisi teslimi ve sunumu (10 dakika) |
13) | Sosyal medya ve siyasal iletişim | Text book: Webster |
14) | Bilgi toplumunda çatışma ve çatışma çözümünün kaynakları | Bert-Jaap Koops: Books. (1998). The Crypto Controversy:A Key Conflict in the Information Society (Law and Electronic Commerce) (9789041111432): |
Ders Notları / Kitaplar: | Frank Webster, editor. (2004). The Information Society Reader. (London, NY: Routledge). Available at the Loyola Bookstore David Lyon. (2001). Surveillance Society. Open University Press, ISBN: 9780335205462. |
Diğer Kaynaklar: | David S. Alberts and Daniel S. Papp. (1997). The Information Age: An Anthology on Its Impact and Consequences CCRP Publication Series. Available at http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_I.pdf Various readings will be provided Diğer okumalar hoca tarafından verilecektir |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 134 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |