SOC4092 Issues in the Information SocietyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4092 Bilgi Toplumunda konular Bahar
3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin iki temel amacı vardır: bilgi teknolojisinin sosyal, siyasal ve kültürel boyutlarını ve “bilgi toplumu”nun ne olduğunu anlamak ve bilginin hayatımızı nasıl değiştirdiğini, toplumun buna nasıl bir tepki verdiğini, bizim karşılaştığımız teknik, ahlaki, etik ve yasal zorlukların neler olduğunu incelemek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:

1)Bilginin tarihini ve mobil telekominikasyonun gelişimini şekillendiren tarihsel olayları anlamak
2)Bilgi teknolojisinin sosyal, siyasal ve kültürel boyutlarını araştırmak
3)Bilgi toplumu kavramını tartışan teorileri ve konuları 1970’lerdeki bilgisayarla otomasyonun ortaya çıkışı ile erken formülasyonlardan güncel tartışmalara kadar anlamak ve karşılaştırmak
4)İş ve emek dahil bilgi toplumunun çeşitli etik ve kamusal politikalarını ayırt etmek
5)Ulaşım ve dijital sınıflandırma, demokratik kullanım ve toplumsal cinsiyet konularıyla ilgili gözetim ve mahremiyeti tanımlamak ve tartışmak
6)Bilgi teknolojisinin sosyal, kültürel ve ekonomik boyutları hakkında eleştirel düşünce sergilemek
7)Teknolojiyi çeşitli sosyal konularla ilşkili olarak değerlendirmek: iş, kimlik oluşumu, sosyal roller, demokrasi, mahremiyet ve topluluğun yapısının değişimini göz önüne alarak
8)Bilgi toplumu ile ilgili araştırma önerisi yazmak ve araştırma dizayn etmek

Dersin İçeriği

Ders üç temel kısımdan oluşmaktadır: İlk kısım mobil telekominikasyonun gelişimini şekillendiren önemli tarihsel olayları kapsamaktadır. İkinci olarak, bilgi toplumu kavramını tartışan teoriler ve konular 1970’lerdeki bilgisayarla otomasyonun ortaya çıkışı ile erken formülasyonlardan güncel tartışmalara kadar tanıtılacak. Üçüncü olarak, iş, emek, gözetim, mahremiyet, ulaşım ve dijital sınıflandırma, demokratik kullanım ve toplumsal cinsiyet dahil olmak üzere bilgi toplumunun çeşitli etik ve kamusal boyutlarına değinilecek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanımlar: Yeni teknolojiler, Bilgi Toplumu, Küreselleşme Lecture Notes and Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 1
2) Bilginin Tarihi ve Yapısı Text book: Webster, Chapters 1-3
3) Sanayi Sonrası Toplumdan Sosyal Ağ Toplumuna Sosyal Ağ Toplumunun Ortaya Çıkışı Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 1.
4) Sanayi Sonrası Toplum Ödev teslimi I Webster, Chapter 7-9
5) Sosyal Ağ Toplumu Webster, Chapters 10-12
6) Medya olarak internet Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 2.
7) Bilgi toplumunda demokrasi ve metaların yönetimi CALDOW, Janet, “Governance in the Information Age”, a White Paper from the Institute for Electronic Government’s 2nd Annual Leadership Electronic Workshop, The Institute for Electronic Government: http://204.146.146.253
8) Dönüşümler: sosyal sınıflar, üretim araçları, yaratıcı sınıf Ara sınav Webster, Chapters 13-16
9) Sosyal bir alan olarak internet Allison Cavanagh. (2007). Sociology in the Age of the Internet. Open University Press. ISBN: 9780335217250. Section 3
10) Gözetim ve mahremiyet Ödev teslimi II Lecture Notes and David Lyon. (2001). Surveillance Society. Open University Press, ISBN: 9780335205462
11) Bilgi çağında siyaset ve toplum David S. Alberts and Daniel S. Papp. (1997). The Information Age: An Anthology on Its Impact and Consequences CCRP P Publication Series. Available at http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_I.pdf; World
12) Türkiye’deki internet ve toplum üzerine proje geliştirme Proje önerisi: 500 kelime, teslim tarihi Proje önerisi teslimi ve sunumu (10 dakika)
13) Sosyal medya ve siyasal iletişim Text book: Webster
14) Bilgi toplumunda çatışma ve çatışma çözümünün kaynakları Bert-Jaap Koops: Books. (1998). The Crypto Controversy:A Key Conflict in the Information Society (Law and Electronic Commerce) (9789041111432):

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Frank Webster, editor. (2004). The Information Society Reader. (London, NY: Routledge). Available at the Loyola Bookstore

David Lyon. (2001). Surveillance Society. Open University Press, ISBN: 9780335205462.
Diğer Kaynaklar: David S. Alberts and Daniel S. Papp. (1997). The Information Age:
An Anthology on Its Impact and Consequences
CCRP Publication Series. Available at http://www.dodccrp.org/files/Alberts_Anthology_I.pdf

Various readings will be provided

Diğer okumalar hoca tarafından verilecektir

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 20 20
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Toplam İş Yükü 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
14) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.