MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC3091 | Kent çalışmalarında okumalar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders Yeniçağ’da Akdeniz şehirleri ve toplumlarındaki belli başlı değişiklikleri incelemek için düzenlenmiştir. 16. Yüzyılda Akdeniz’in şehir dünyası profile, pikarolara gibi yeni sosyal sınıfların çıkışı, şehirlerde sosyal ve ahlaki yozlaşma, İspanyol Engizisyonu ve normdan sapmaların paradoksal birlikteliği, iflasa giden ekonomik patlama yorumlanacak. Büyüyen şehirlere akan köylüler, fiyatların ardında kalan ücretler, denizaşırı ticaretin hızla büyümesi, aşırı nüfuz ve sosyal değişimlerin diğer cepheleri edebi janrlar, arşival veri ve çeşitli okumalarla birlikte analiz edilecek. Şövalye romanslarında yeni Doğan roman türüne geçişte mükemmelen işlenen sosyal profildeki keskin değişiklikler tartışılacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: (1)Geç Ortaçağ ve Yeniçağ’da Akdeniz’in her iki yanında kentsel yapıları anlamak. (2)Bütün Avrupa için bir model inşa eden Akdeniz’deki radikal kentsel değişiklikleri –kırsal metamorfozla birlikte- anlamak. (3)Modern devletin doğu ile birlikte Akdeniz şehirlerindeki keskin sosyal değişiklikleri incelemek. (4)Devrin kent toplumlarını analiz etmek için klasik ve yeni edebi türleri yorumlamak. (5)Akdeniz’de kent profilini yeniden çıkarmak için arşival veriyi yorumlamak için beceri geliştirmek. (6)Yeniçağ’ın sosyal portresini çıkarmak için görsel verilerden faydalanmak. |
lBu ders Yeniçağ’da Akdeniz havzasını çevreleyen topraklarda yaşayan insan gruplarının sosyal hayatlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Kültür, değer yargıları, dini görüşleri, meslek grupları, sanat algıları başta olmak üzere farklı komponentleri karşılıklı analiz edilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel Akdeniz coğrafyası: şehirleri rotalar, etnik gruplar, vs. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
2) | Geç Ortaçağ ve Yeniçağ’da Akdeniz şehirleri: transformasyon ve transfigürasyon. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
3) | Akdeniz havzasındaki belli başlı sosyal gruplar. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
4) | kentsel profillerdeki siyasi ve ekonomik çarpışmaların temeli olarak din. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
5) | Kriminal kentsel sosyal gruplar ve görüngüler. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
6) | suç ve ceza | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
7) | kentsel toplumlarda normlar ve normdan sapmalar. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
8) | :İspanyol engizisyonu ve sosyal değerler üzerindeki yansımaları. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
9) | Ara sınav | Konu tekrarı ve ara sınav |
10) | yozlaşma ve bozulma: pikaresk toplum. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
11) | :Sevilla-Cezayir-İstanbul: Yeniçağ’ın Babil kuleleri. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
12) | Yozlaşmış bir deniz: korsanlar ve deniz eşkiyaları. Karada ve denizde tehlike. | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız |
13) | Kentte fakirleştirme. Sınıf içi sunum (10 dakika) | Proje teslimi |
14) | kentsel felaketler: salgın hastalıklar ve açlık. Sınıf içi sunum (10 dakika) | Proje teslimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notu yoktur. |
Diğer Kaynaklar: | Alexandre Cowan (ed.), Mediterranean Urban Culture, 1400-1700, University of Exeter Press, 2004. Lila Leontidou, The Mediterranean city in transition: social change and urban development, 2006, Athens. Italo Calvino, Invisible Cities, NY, 1974. Giovanni Boccacio, The Decameron. Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quixote. And other partial readings will be provided. Diğer okumalar dersin hocası tarafından verilecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Arazi Çalışması | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |