PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY3094 | Psikolojide Ölçüm | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. SİBEL ÇALIŞKAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. SİBEL ÇALIŞKAN Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders psikolojik ölçme alanına bir giriş niteliği taşımaktadır ve öğrenciye bu alandaki temel kavram ve ilkeleri kazandırmak amacı taşımaktadır. Psikometrik meseleleri anlamanın yanı sıra öğrencilere, psikolojik ölçmenin kullanıldığı çeşitli durumları ve amaçlarını öğretir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Psikometri terimlerini tanımlar. II. Psikolojik ölçüm çeşitleri, araçları ve bunların kullanıldığı alanları tanımlar. III. Psikolojik ölçme alanındaki temel kavramları ve kalite standartlarını tanımlar . IV. Psikoloji alanındaki testlerin nasıl geliştiğini tanımlar. V. Test sonuçlarının nasıl yorumlandığını tanımlar. VI. Ölçek geliştirme konusunda deneyim kazanır ve psikometrik özelliklerini test edebilir. VII. İstatistik yazılımları (SPSS gibi) kullanarak keşif amaçlı faktör analizi yapabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir. VIII. Bir değişkeni ölçmede kullanabilecek uygun ölçüm araçlarını tanımlayabilir ve bu araçlar hakkında bilgi toplayabilir. IX. Psikolojik ölçme konusundaki etik ilkeleri tanımlar. |
Öğrenciler bu ders kapsamında psikolojik ölçme hakkında genel bakış açısına sahip olurlar. Test/Ölçek geliştirme, ölçüm çeşitleri / ölçme araçları, geçerlik ve güvenirlik, eğitimsel ve psikolojik testlerde standartlar, ölçme araçları ile ilgili bilgi edinme kaynakları hakkında bilgilendirilirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikolojik ölçme: Genel bakış | |
2) | Ölçmeye dayanarak verilen karar çeşitleri | |
3) | Test/Ölçek geliştirme | |
4) | Test/Ölçek geliştirme | |
5) | Test/Ölçek geliştirme | |
6) | Konu tekrarı | |
7) | Ölçüm çeşitleri / ölçme araçları | |
8) | Ölçüm çeşitleri / ölçme araçları | |
9) | Geçerlik | |
10) | Güvenirlik | |
11) | Konu tekrarı | |
12) | Eğitimsel ve psikolojik testlerde standartlar | |
13) | Ölçme araçları hakkında bilgi edinme kaynakları | |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) | Yarıyıl sonu sınavı | |
16) | Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Miller, L.A., McIntire, S.A., & Lovler, R.L. (2011). Foundations of psychological testing: A practical approach (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. 2. Thorndike, R.M. & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
Diğer Kaynaklar: | 1. American Educational Research Association (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington DC: Author. 2. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed. – text revision). Washington DC: Author. 3. Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. London: Sage. 4. Murphy, K.R. & Davidshofer, C.O. (2005). Psychological testing: Principles and applications (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson-Prentice Hall. 5. Öner, N. (2006). Türkiye'de kullanılan psikolojik testlerden örnekler: Bir başvuru kaynağı (2nd ed.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 8 |
Ödevler | 1 | 8 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Final | 3 | 35 |
Toplam İş Yükü | 141 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 3 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 5 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 3 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 5 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 5 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 1 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 5 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 3 |