PSY3094 Psychological MeasurementBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY3094 Psikolojide Ölçüm Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. SİBEL ÇALIŞKAN
Dersi Veren(ler): Dr. SİBEL ÇALIŞKAN
Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders psikolojik ölçme alanına bir giriş niteliği taşımaktadır ve öğrenciye bu alandaki temel kavram ve ilkeleri kazandırmak amacı taşımaktadır. Psikometrik meseleleri anlamanın yanı sıra öğrencilere, psikolojik ölçmenin kullanıldığı çeşitli durumları ve amaçlarını öğretir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Psikometri terimlerini tanımlar.
II. Psikolojik ölçüm çeşitleri, araçları ve bunların kullanıldığı alanları tanımlar.
III. Psikolojik ölçme alanındaki temel kavramları ve kalite standartlarını tanımlar .
IV. Psikoloji alanındaki testlerin nasıl geliştiğini tanımlar.
V. Test sonuçlarının nasıl yorumlandığını tanımlar.
VI. Ölçek geliştirme konusunda deneyim kazanır ve psikometrik özelliklerini test edebilir.
VII. İstatistik yazılımları (SPSS gibi) kullanarak keşif amaçlı faktör analizi yapabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
VIII. Bir değişkeni ölçmede kullanabilecek uygun ölçüm araçlarını tanımlayabilir ve bu araçlar hakkında bilgi toplayabilir.
IX. Psikolojik ölçme konusundaki etik ilkeleri tanımlar.

Dersin İçeriği

Öğrenciler bu ders kapsamında psikolojik ölçme hakkında genel bakış açısına sahip olurlar. Test/Ölçek geliştirme, ölçüm çeşitleri / ölçme araçları, geçerlik ve güvenirlik, eğitimsel ve psikolojik testlerde standartlar, ölçme araçları ile ilgili bilgi edinme kaynakları hakkında bilgilendirilirler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik ölçme: Genel bakış
2) Ölçmeye dayanarak verilen karar çeşitleri
3) Test/Ölçek geliştirme
4) Test/Ölçek geliştirme
5) Test/Ölçek geliştirme
6) Konu tekrarı
7) Ölçüm çeşitleri / ölçme araçları
8) Ölçüm çeşitleri / ölçme araçları
9) Geçerlik
10) Güvenirlik
11) Konu tekrarı
12) Eğitimsel ve psikolojik testlerde standartlar
13) Ölçme araçları hakkında bilgi edinme kaynakları
14) Öğrenci sunumları
15) Yarıyıl sonu sınavı
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Miller, L.A., McIntire, S.A., & Lovler, R.L. (2011). Foundations of psychological testing: A practical approach (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

2. Thorndike, R.M. & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson.
Diğer Kaynaklar: 1. American Educational Research Association (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington DC: Author.

2. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed. – text revision). Washington DC: Author.

3. Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. London: Sage.

4. Murphy, K.R. & Davidshofer, C.O. (2005). Psychological testing: Principles and applications (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson-Prentice Hall.

5. Öner, N. (2006). Türkiye'de kullanılan psikolojik testlerden örnekler: Bir başvuru kaynağı (2nd ed.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 1 8
Ödevler 1 8
Ara Sınavlar 2 20
Final 3 35
Toplam İş Yükü 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 3
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 5
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 3
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 1
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 5
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 3