HEM3065 Palyatif BakımBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIMÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3065 Palyatif Bakım Bahar
Güz
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR
Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Palyatif bakımın amacını, felsefesini ve ilkelerini, palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını bilmesi, hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini tanımlanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme yöntemlerinin uygulanmasında gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Palyatif bakım amacını, felsefesini ve ilkelerini bilir.
2. Palyatif bakımla iligli etik ve yasal sorunları bilir.
3. Palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını tanımlar.
4. Palyatif bakım gereksinimi olan hastada ağrı ve diğer semptomları tanımlar, bu semptomlara yönelik hemşirelik girişimlerini planlayabilir.
5. Hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini saptayabilir.
6. Hasta ve ailesi ile iletişim kurabilir.
7. Yaşam sonu gereksinimleri tanımlar, bakımını planlar ve uygulayabilir,
8. Yas sürecinde olan ailenin bakımını planlayabilir.

Dersin İçeriği

Palyatif bakım sürecinde primer hastalığın kontrolü, fiziksel semptomların değerlendirilmesi, palyatif bakım gereken hasta ve ailesinde psikiyatrik, manevi, sosyal ve ekonomik sorunlar, yaşam sonu gereksinimlerin tanılanması, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Palyatif Bakımın amacı, tanımı ve ilkeleri Palyatif bakım gerektiren hastalıklar
3) Ülkemizde ve dünyada palyatif bakım Ülkemizde palyatif bakım hemşireliği;Yasal düzenlemeler, Rol ve sorumluluklar
4) Palyatif Bakım ve Etik
5) Palyatif bakım veren kurumlar Evde palyatif bakım ve yaşanan sorunlar; bakım yükü
6) Semptom yönetimi- Ağrı
7) Semptom yönetimi- Bulantı-Kusma, Konstüpasyon, Diyare
8) Beslenme
9) Semptom yönetimi- Dispne, Yorgunluk
9) Ara sınav
11) Semptom yönetimi- Psikososyal Semptomlar
12) Yaşam sonu bakım
13) Kayıp ve Yas Süreci; İletişim ve Kültürel uygulamalar
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Diğer Kaynaklar: 1. Özçelik H, Fadıloğlu Ç, Uyar M, Karabulut B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir.
2. Cimete G., (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam sonu Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
3. Foley K.M., Gelband H. (2001). Improving Palliative Care For Cancer, National Academy Press.
4. Palyatif Bakım Programı (2009) içinde: Ulusal Kanser Kontrol Programı 2009-2015 (Editör: Tuncer, M). T.C. Sağlık Bakanlığı Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Bakanlık Yayın No:760; ss:92-110.
5. Kömürcü, Ş. (2009). Türkiye'de Palyatif Bakım. içinde Türkiye'de Kanser Kontrolü. (Editör: Tuncer, A.M). Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 777, Ankara; ss: 299-304
6. Erel, S (2009). Dünya da Palyatif Bakımın Durumu ve Hospis Sistemleri içinde Türkiye'de Kanser Kontrolü. (Editör: Tuncer, A.M). Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 777, Ankara; ss: 287-298
7. Tuncer A. M.(Ed) (2009). Türkiye'de Kanser Kontrolü, "Palyatif Bakım", Sağlık Bakanlığı, Yayın No:777, Ankara.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak.
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek.
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek.
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek.
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek.
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek.
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek.
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek.
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek.
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek.
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek.
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek.
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak.