SKY3062 Afet ve Kriz YönetimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY3062 Afet ve Kriz Yönetimi Bahar 2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İSHAK AYDEMİR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İSHAK AYDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Afetler, afetlerin önemi, afet ve kriz sırasında sağlık hizmetlerinin yönetimi konusunda bilgi kazandırmaktır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Afet yönetimi ile ilgili genel kavramlar verilmekle birlikte, sorumlu kuruluşlar, afet eylem planları, afet türleri ve örnek uygulamalar yer alacak ve bilgi sahibi olacaktır.

Dersin İçeriği

1) Afet ve kriz yönetimine ilişkin temel kavram ve terimleri açıklar
2) Afetleri sınıflandırır
3) Hastane afet planı hazırlanmasında dikkat edilecek hususları açıklar
4) Afetlerde triajın önemini belirtir
5) Afet sürecinde yapılacak işleri sıralar
6) Afetlerde çevre sağlığı hizmetlerinin önemini belirtir
7) Afetlerde ruhsal desteğin önemini açıklar
8) Afetlerde sağlık hizmetleri yönetiminde sektörler arası işbirliğinin önemini açıklar
9) Afetlerde üreme sağlığı açısından yapılacak işleri açıklar
10) Depremin Türkiye açısından önemini belirtir
11) Hastane afet planı projesi oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Afet tanımı ve sınıflandırılması Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
2) Dünyada ve Türkiyede afetler ve önemi Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
3) Afet süreci ve süreçte yapılacak işler Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
4) Afete hazırlık ve afet planları Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
5) Kriz yönetimi Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
6) Acil durumlar ve afetlerde yönetim Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
7) Acil sağlık hizmetlerinin organizasyonu ve olay sırasında izlenecek yol Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
8) Vize Sınavı
9) Afetlerde çevre sağlığı hizmetleri Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
10) Afetlerde ruhsal destek Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
11) Afetlerde üreme sağlığı hizmetleri Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
12) Afetlerde sağlık hizmetleri yönetiminde sektörler arası işbirliği Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
13) Afet yönetiminde güncel gelişmeler Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri
14) Dersin değerlendirilmesi ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir./Will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: Sağlık Bakanlığı Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü.,(2001). “Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi. Ankara:TAKAV Matbaacılık A.Ş
Altıntaş,K.H.,(2006). “Afetler ve Afet Tıbbı”.Halk Sağlığı Temel Bilgiler.Ankara:Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Konulara ilişkin güncel araştırma makaleleri

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak.
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek.
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek.