BES2007 Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BES2007 Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme I Güz 2 4 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi CAN ERGÜN
Dr. Öğr. Üyesi FERHAN MANTAR
Öğ.Gör. BİLGE KOÇ
Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Bu dersi amacı farklı hastalıklarda uygulanacak tıbbi diyet tedavisinin öğrencilere aktarılmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1- Hastalıklarda beslenme durumu ve beslenme tedavisi çerçevesinde etkin olan önce fizyolojiyi ve sonra patofizyolojiyi öğrenir.
2- Farklı hastalıkların makro ve mikro besin öğelerinin metabolizmalarında oluşturduğu farklılıkları karşılaştırır.
3- Hastalığa bağlı olarak ortaya çıkan biyokimyasal-fizyolojik değişiklikleri tanımlar.
4- Hastanın beslenme durumunu değerlendirir.
5- Farklı diyet tiplerini ve sağlık etkilerini tanımlar.
6- Hastanın klinik tablosuna uygun olarak diyet tedavisini planlar.
7- Hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların besin-ilaç, vücut ağırlığı-ilaç, GİS semptom-ilaç etkileşimi öğrenir.
8- Diyet tedavisinin hasta üzerindeki sonuçlarını değerlendirmeyi ve değişiklik gerekiyorsa en kısa zamanda değişikliği planlamayı öğrenir.
9- Hastalara beslenme eğitimi verir.
10- Özel beslenme desteği ihtiyacı olan yoğun bakım hastalarının besin öğesi gereksinimlerini hesaplar

Dersin İçeriği

Vücut ağırlığının denetimi, kalp-damar hastalıkları, diyabet ve sindirim sistemi hastalıklarında tıbbi diyet tedavisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve temel kavramlar
2) Vücut ağırlığının yönetimi ve beslenme
3) Vücut ağırlığının yönetimi ve beslenme
4) Yeme bozuklukları ve beslenme
5) Kalp damar hastalıkları ve diyet tedavisi
6) Kalp damar hastalıkları ve diyet tedavisi
7) Diyabet ve beslenme
8) Diyabet ve beslenme
9) Ara Sınav
10) Ağız, ösefagus ve mide hastalıklarında beslenme
11) Gastrointestinal sistem hastalıklarında diyet tedavisi
12) Gastrointestinal sistem hastalıklarında diyet tedavisi
13) Kemik-eklem hastalıkları ve beslenme
14) İmmünite ve beslenme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Baysal A, ve ark. (2013). Diyet El kitabı. Hatiboğlu yayınevi, Türkiye (ISBN: 9789757527978)
Diğer Kaynaklar: Sardesai, V. (2012). Introduction to clinical nutrition (Third edition). CRC Press, USA
Gropper SS, Smith JL. (2012). Advanced nutrition and human metabolism (Sixth edition). Cengage Learning, USA

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 10
Ödev 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ödevler 1 6 6
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 4
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 5
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 5
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 2
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 1
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 1