BES2004 Gıda MikrobiyolojisiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BES2004 Gıda Mikrobiyolojisi Bahar 2 4 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP TACER CABA
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı yiyeceklerdeki mikroorganizmaların doğası, fizyolojisi ve kendi aralarındaki etkileşimlerinin ürün kalitesi ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini tanımlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yiyeceklerdeki mikropları etkileyen faktörleri tanımlar.
2. Yiyeceklerdeki patojen mikroorganizma ve bozulmanın kontrol edilmesi için hangi ölçümlerin yapılması gerektiğine karar verir.
3. Mikrobiyolojik kalite ve güvenlik açısından bir yiyeceği değerlendirebilecek laboratuar deneyimi kazanır.
4. Yiyecek işleme aşamalarında HACCP ilkelerini uygular.

Dersin İçeriği

Yiyecek kaynaklı hastalıklar ve bu hastalıklara neden olan mikroorganizmalar, laboratuar yöntemleri ile bu mikroorganizmaların tanımlama yöntemleri, kritik kontrol noktalarında tehlike analizi uygulamaları, besin işleme yöntemlerinin yiyeceğin mikroflorasına etkileri ve yiyeceklerin bozulmasının önlenmesi yöntemleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gıda mikrobiyolojisine giriş, yiyeceklerdeki mikroorganizma türleri ve kaynakları
2) Yiyeceklerdeki mikroorganizmaların izolasyonu ve sayımı yöntemleri
3) Yiyeceklerdeki mikroorganizmaların büyümesini ve hayatta kalmalarını etkileyen faktörler: intrinsik faktörler, ekstrinsik faktörler, faktörler arası etkileşimler
4) Yiyeceklerdeki mikroorganizmaların kontrol edilmesi (yüksek sıcaklıkla muamele, düşük sıcaklıkta koruma, fermentasyon, kimyasallar aracılığıyla koruma, ışınlama)
5) Yiyeceklerdeki mikroorganizmaların kontrol edilmesi (yüksek sıcaklıkla muamele, düşük sıcaklıkta koruma, fermentasyon, kimyasallar aracılığıyla koruma, ışınlama)
6) Yiyecek kaynaklı intoksikasyonlar ve toksiko-infeksiyonlar (S. aureus, B. Cereus, C. Botulinum, C. perfringens)
7) Yiyecek kaynaklı infeksiyonlar (Salmonella, Listeria, Campylobacter, Yersinia, E. coli)
8) Besin güvenliği için indikatör mikroorganizmalar ve mikrobiyolojik kriterler
9) Ara Sınav
10) Yiyecek kaynaklı paraziter hastalık etkenleri
11) Yiyecek kaynaklı viral hastalık etkenleri, küfler ve prionlar
12) Besinlerde mikrobiyolojik muayene yöntemleri
13) Besinlerde mikrobiyolojik kalite kontrolü
14) Besin güvenliği sistemleri
15) Kritik Kontrol Noktalarında Tehlike Analizi (HACCP)
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak dağıtılacaktır.
Weekly distributed by the course lecturer.
Diğer Kaynaklar: Food Microbiology; An Introduction; Thomas J. Montville Karl R. Matthews. 2005. 1st ed. ASM Press, Washington DC. ISB 1-55581-308-9
Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers, 2001, Edited by Michael P. Doyle, Larry R. Beuchat, and Thomas J. Montville, 2nd edition, American Society for Microbiology (ASM) Press, Washington, DC

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ödevler 1 14 14
Küçük Sınavlar 1 14 14
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 2
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 2
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 2
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 1
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 2
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 1
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 1