HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM3001 | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | Bahar | 4 | 8 | 6 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Dersi Veren(ler): |
Arş.Gör. HANDAN ERİTEN TİLAVER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Ders; öğrencinin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile ilgili temel kavramları, kadın sağlığı göstergeleri ve gereksinimleri doğrultusunda kadın sağlığının bütüncül yaklaşımla korunması ve geliştirilmesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası bakımı, aile planlaması ve üreme sağlığı uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazanmasını amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; 1.Kadın sağlığı ile temel kavramları ve göstergeleri açıklar. 2.Kadın sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi ile ilgili ilkeleri sıralar. 3.Kadının tüm yaşam evrelerini sınıflandırır. 4.Gebelik öncesi, doğum eylemi ve doğum sonrası dönemde kadın ve yenidoğanın bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bakım planı oluşturur. 5.Sık görülen jinekolojik sorunlara yönelik bakım ilkelerini açıklar. 6.İnfertilite ve yardımcı üreme tekniklerini açıklar. 7.Aile planlaması ve üreme sağlığı konusunda eğitim planı oluşturur. |
Bu ders; kadın sağlığı ile ilgili temel kavramlar ve kuramlar, kadın yaşam evreleri boyunca kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi, perinatal bakım, cinsellik, aile planlaması, danışmanlık ve eğitim, infertilite, üreme sistemi enfeksiyonları, jinekolojik ve jinekolojik onkoloji hastalıklarında bakım ve uygulamalara ilişkin konular içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Kadın Sağlığı İlişkin Temel Kavramlar Kadın Yaşam Evreleri | Yok |
2) | Kadın ve Erkek Üreme Organları Anatomisi ve Fizyolojisi | Yok |
3) | İnsan Üreme Fizyolojisi ve Cinsel Eylem Fizyolojisi | Yok |
4) | Üreme Sağlığı, İnfertilite, Doğurganlığın Düzenlenmesi ve Danışmanlık | Yok |
5) | Gebelik ve Hemşirelik Bakımı, Ebeveynliğe Hazırlanma Gebelikte Anne ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | |
6) | Doğum Öncesi Bakım ve Hemşirelik Bakımı | Yok |
7) | Arasınav | |
8) | Rsikli Gebelikler | |
9) | Doğum Eylemi, Doğum Eyleminde İzlem ve Hemşirelik Bakımı | Yok |
10) | Doğum Eylemine İlişkin Riskli Durumlar | Yok |
11) | Doğum Sonu Dönem ve Hemşirelik Bakımı | Yok |
12) | Üreme Sistemi Enfeksiyonları ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Yok |
13) | Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Jinekolojik Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı | Yok |
14) | Jinekolojik Kanserler ve Hemşirelik Bakımı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Kutlu Yücel M (Ed.) Kadın Sağlığı Hastalıkları ve Bakımı. Palme Kitabevi. Ankara 2012. 2.Kömürcü N. Akış Şemaları ile Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul 2012. 3.Coşkun A. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Vehbi Koç Vakfı Yayınları. İstanbul 2012. 4.Beji N ve ark. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul 2009. 5.Şirin A, Kavlak O. Kadın Sağlığı. Bedray Basın Yayıncılık Ltd. Şti. İstanbul 2008. 6.Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 8. Baskı. Sistem Ofset Matbaacılık. Ankara 2007. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 7 | 42 |
Ödevler | 2 | 16 | 32 |
Küçük Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |