TASARIM TARİH,KURAM VE ELEŞTİRİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HTC6302 | Osmanlıların Görsel Kültürü | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, on dördüncü yüzyıldaki başlangıcında görece önemsiz ve küçük olan bir sınır devletinin erken modern çağda nasıl bir dünya gücüne dönüştüğüne yanıt aramayı amaçlar. Bu doğrultuda, Osmanlı İmparatorluğu tarafından desteklenen sanatsal, mimari ve kentsel tasarım örnekleri incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.İslam dünyasının geniş kapsamıyla karşılaştırmalı olarak yerel sanatsal geleneklerin ürettiği yenilikleri ve sahip olduğu süreklilikleri eleştirel bir tavırla değerlendirebilirler. 2.Osmanlı İmparatorluğu'nun görsel kültürünün kronolojik gelişimi içinde temel konuları tanımlayabilirler. 3.Osmanlı İmparatorluğu'ndaki sanatsal üretimin içinde yer aldığı siyasal, toplumsal ve tarihsel bağlamları tanırlar. 4.Belirlenen çağlar içerisindeki Osmanlı sanat alanına ait önemli örnek ve üretimleri tanırlar. |
Bu ders ilk başlangıç evrelerinden erken modern döneme kadar Osmanlı görsel kültürünün oluşumunun sanatsal, mimari ve kültürel süreçlerini ortaya koymayı ve tartışmayı amaçlar. Bu doğrultuda, görselliğe dair konular, sanatta patronaj sistemiyle ilgili yapılanma biçimleri, kentsel bağlamla ilişkili olarak sanatsal ve mimari kültür, görsel temsiliyet çeşitleri, kültürler arası etkileşimler incelenecek ve tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Erken Islam sanatı üzerine genel bir tartışma | |
3) | Bağlamıyla ilişkili olarak Osmanlı görsel kültürü: temel kavramları. | |
4) | Bizans Konstantinopolis'inden Osmanlı İstanbul'una kentsel dönüşüm; bu sürecin sanat ve mimarlık üzerindeki etkileri | |
5) | Osmanlı görsel kültürünün Geç Antik dönem mirası ve aralarındaki etkileşimler | |
6) | Çağdaşları olan Avrupa devletleri ve kültürleriyle mimari ve sanatsal ilişkiler ve etkileşimler. | |
7) | Safevi İran ve diğer Islam kültürleriyle etkileşimler; sanatsal gelenekler arasında karşılaştırmalar. | |
8) | Öğrenci sunumları | |
9) | Üretim biçimleri: merkezi saray atölyelerinin beğeni üzerinde kanonik bir etki oluşturması. | |
10) | Görsel kültürün önemli kaynaklarından biri olan peyzaj ve bahçe kültürü | |
11) | Sanatsal alanlarda görsel temsilin araç ve biçimleri | |
12) | Sanat ve mimarlıkta emperyal temsiller | |
13) | Mimari üretim içerisinde sanatın rolü ve etkileşimleri. | |
14) | Erken modern Osmanlı sanatında mimari ve mekansal imgelem | |
15) | Ders değerlendirmesi | |
16) | Final öğrenci sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | 1.Necipoglu, Gülru. The Topkapi Scroll: Geometry and Ornament in Islamic Architecture,(Santa Monica, CA, 1995), 2.Byzantion to Istanbul: 8000 years of a capital, ed. Koray Durak. Istanbul: Sakıp Sabancı Müzesi, 2010. MacDougall, E.B. and R. Ettinghausen, eds., The Islamic Garden (Washington, D.C., 1976). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Seminer | 1 | % 20 |
Rapor Teslimi | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 0 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 |
Ödevler | 2 | 12 |
Rapor Teslimi | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 80 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında bağımsız akademik çalışma yürütebilme becerisini kazanmak | 5 |
2) | özgün tasarım yöntemleri kullanarak interdisipliner araştırmalar yürütebilmek | 4 |
3) | Bilimsel toplantılar ve saygın yayınlar vasıtasıyla araştırmalarını duyurmak | 5 |
4) | kendi uzmanlık alanında bilgi üretim teknolojilerinin ve günceli takip etme becerisini kazanmak | 3 |
5) | kendi uzmanlık alanında karar verme mekanizmalarına dahil olmak ve çözüm üretebilmek | 3 |