TASARIM TARİH,KURAM VE ELEŞTİRİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HTC6107 | Türkiye'de Modern Mimarlık ve Tasarım | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEM ELA KAÇEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Seçilen yapı ve alanlara teknik gezi düzenlenecek. |
Dersin Amacı: | Bu ders Türkiye'de modern mimarlık ve tasarım kültürünü belli başlı temalar ve mimari şahıslar üzerinden incelemeyi amaçlar. Tarihin farklı dönemlerinden seçilen mimar ve tasarımcılar üzerinde çalışılması, öğrencilerin mimarlik eğitimi, mesleği, söylemi ve pratiği arasındaki yeni ilişkileri keşfetmelerini ve farketmelerini sağlayacaktır. Modern mimarlık ve tasarımdaki belli başlı tartışmaların kaynaklarının 19. yüzıl sonuna kadar geçmişte izini sürmek, öğrencilere yeni analitik araçlar sağlayacaktır. Böylece günümüzün "yıldız" mimarlarını tarihsel bir yörüngeye yerleştirerek bugünkü mimarlık kültürünü yeniden değerlendirmek mümkün olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Erken 20. yüzyıldan günümüze kadar Türkiye'de mimari tasarım kültürünün özelliklerini tanımlamak için yeni analitik araçlar keşfetmek II. Türkiye'de ana akım modern mimarlık ve tasarım tarihinin oluşmasına etki eden standart tarihsel kategoriler ve anlatıları yeniden değerlendirmek III. Mimarlik eğitimi, mesleği, söylemi ve pratiği arasındaki yakın etkileşimin nasıl meydana geldiğini kavramak IV. Türkiye'deki modern mimarlık ve tasarım kültürünü modernizm ve postmodernizmin diğer yerel kültürleri ile karşılaştırmak |
Eleştiriye tarama ve incelemeye dayanan bu ders, Türkiye'de modern mimarlık ve tasarıma ilişkin çeşitli konuları tarihsel bir perspektif içerisinde inceler. Erken 20. yüzyıl "ulusalcı" mimarlardan başlayarak çağdaş "yıldız" mimarlara kadar bu ders, standart tarihsel kategorileri ve anlatıları karmaşık hale getirerek mimarlik eğitimi, mesleği, söylemi ve pratiği tarafından paylaşılan ortak zemine odaklanmayı amaçlar. Mimari üslub hareketlerine alternatif bir yaklaşım olarak, farklı dönemleri temsil eden mimarlar ve tasarımcılar seçilerek detaylı olarak incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) |
Ders Notları / Kitaplar: | Sibel Bozdoğan, Esra Akcan, Turkey: modern architectures in history (Reaktion Books, 2012); Uğur Tanyeli, Mimarlığın Aktörleri: Türkiye 1900-2000 (Garanti Galeri, 2007); Renata Holod and Ahmet Evin (eds.) Modern Turkish Architecture (University of Pennsylvania Press, 1984); Orhan Koçak, Modern ve Ötesi-Elli Yılın Sanatına Kenar Notları (Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2010). |
Diğer Kaynaklar: | Primary and secondary texts on modern architecture and design in Turkey will be compiled in a Course Reader that will be available to students at the beginning of the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 13 | % 40 |
Sunum | 2 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 8 | 104 |
Sunum / Seminer | 2 | 6 | 12 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 13 | 4 | 52 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında bağımsız akademik çalışma yürütebilme becerisini kazanmak | |
2) | özgün tasarım yöntemleri kullanarak interdisipliner araştırmalar yürütebilmek | |
3) | Bilimsel toplantılar ve saygın yayınlar vasıtasıyla araştırmalarını duyurmak | |
4) | kendi uzmanlık alanında bilgi üretim teknolojilerinin ve günceli takip etme becerisini kazanmak | |
5) | kendi uzmanlık alanında karar verme mekanizmalarına dahil olmak ve çözüm üretebilmek |