ENM4103 Technology and Innovation ManagementBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ENM4103 Teknoloji Ve İnovasyon Yönetimi Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALPER CAMCI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders teknolojik yeniliklerin stratejik yönetimi konusuna ilişkin temel konulara odaklanmaktadır. Dersin başlıca amaçları (i) öğrencilerin teknolojik yeniliklerin doğasını, etkilerini ve önemini kavraması; (ii) teknolojik yenilik stratejisi ile firma rekabet startejisi arasındaki ilişkiyi öğrenmesi ve (ii) teknolojik yeniliklerin yönetimi konusunda teorik ve oratik bilgiler edinmesidir. Bu derste öğrencilerin sadece teknolojik yenilik yönetimine ilişkin teorik yaklaşımları öğrenmesi değil aynı zamanda teknolojik yenilik yönetimi pratiğine ilişkin bir anlayış da geliştirmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla derslerde konuyla bağlantılı ve gerçek örneklere dayanan vaka analizleri ve çalışmaları yapılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki kazanımları elde etmeleri beklenmektedir:
• teknolojik yeniliklerin karmaşık doğasına ve kapsamına ilişkin farkındalık geliştirmeleri ve teknoloji yönetimi konularına yakınlık kazanmaları
• başlıca teknolojik yenilik tiplerini ve bazı kavramları (açık yenilik sistemi, teknoloji yaşam döngüsü, S-eğrisi, baskın tasarım, patika bağımlılığı, benimseme kapasitesi gibi) açıklayabilmeleri
• teknolojik yeniliklerin yaratılma ve hayata geçirilmes süreçlerini anlamaları
• teknolojik yenilik stratejisi oluşturulması ve uygulanmasına ilişkin temel unsurları kavramaları
• teknolojinin firmalarda kullanıma ilişkin bir stratejik yaklaşım geliştirmeleri
• teknoloji yönetiminin firmaya sağlayacağı faydaları kavramaları ve bu faydalara ilişkin farkındalık geliştirmeleri

Dersin İçeriği

Ders süresince, ilk olarak teknolojik yeniliklerin doğasına ve teknolojik yeniliklerin belli başlıca kaynaklarına değinilecek, teknolojik yeniliklerin firma düzeyinde önemi ve etkileri tartışılacaktır. Daha sonra teknolojik yeniliklerin gelişim evreleri bunların firma, endüstri ve ülkelerin rekabet gücü üzerindeki etkilerine değinilecektir. Teknolojik yeniliklere ilişkin stratejilerin oluşturulması ve uygulanması bu derste üzerinde durulacak önemli konular arasındadır. Bu süreçte firmaların hem kendi iç kaynak ve yeteneklerini geliştirme stratejileri hem de diğer firma ve kurumlarla işbirliği yapmalarını içeren firma dışı stratejileri üzerinde durulacaktır. Bu stratejilerin uygulanması firma içinde yaratıcılığın, yeni ürün geliştirme süreçlerinin, AR-GE yönetimi, projelerin seçimi gibi aktivitelerin yönetimine bağlı olduğundan bu konular da yine ders içinde farklı haftalarda ele alınacaktır. Son olarak firmaların teknolojik yenilikleri nasıl karlılığa ve ekonomik değere dönüştürdükleri üzerinde durulacaktır. teknolojinin ticarileştirilmesi süreci derinlemesine ele alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teknolojik yeniliklerin yönetimine giriş, bazı önemli kavramlar Yok
2) Teknolojik yenilik çeşitleri ve yeniliklerin kaynakları Ders kitabı Bölüm 2 ve 3
3) Teknolojik değişimlerin doğası, teknoloji standartlarının belirlenmesi ve baskın tasarım Ders kitabı Bölüm 4. Vaka çalışması
4) Teknolojik yeniliklerin zamanlaması Ders kitabı Bölüm 5
5) Firmanın teknolojik yenilik stratejisi ve rekabet stratejisi Ders kitabı Bölüm 6.
6) Firma içi teknolojik yenilik geliştirme kapasitesi Ders notları
7) Firma dışı teknoloji-yenilik stratejisi: yenilik ağları ve lider kullanıcılar Ders kitabı Bölüm 8. Ders notları
8) Ara sınav Ara sınav hazırlık
9) Yenilik proje alternatiflerinin geliştirilmesi ve seçimi Ders kitabı Bölüm 7 ve 9.
10) Yaratıcılık yönetimi Ders notları
11) Yeni ürün geliştirme süreçlerinin yönetimi Ders kitabı Bölüm 11.
12) Değer yaratma, teknolojilerin ticarileştirilmesi Ders notları
13) Teknoloji yönetimi aksiyon, araç ve yöntemlerine kısa bir bakış Ders notları
14) Dönem sonu proje sunumları Proje sunumlarına hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Schilling, Melissa A., Strategic Management of Technological Innovation, McGraw-Hill Irwin, 2010
Diğer Kaynaklar: Case studies which will be distributed during the semester.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 2 22
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 20 20
Ödevler 4 8 32
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak.
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek.
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek.