İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM2004 | Yönetim Bilimi | Bahar | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin ana amaçları öğrencilere doğrusal programlama, tamsayılı programlama, grafiksel çözüm yöntemleri, simpleks algoritması ile doğrusal programların çözümü, dualite ve duyarlılık analizi, tamsayılı programların dal-sınır algoritması ile çözümü gibi ana kavramların gerçek hayat problemlerinin küçük versiyonlarının modellenmesi ve çözümlenmesi vasıtasıyla tanıtılmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Doğrusal programlama, tamsayılı programlama ve ağ teorisi kullanarak problemlerin matematiksel modellerini formüle eder. II. Grafiksel çözüm yaklaşımı, simpleks algoritması ve dal-sınır algoritması gibi problem çözüm tekniklerini takip eder. III. Ulaşım, aktarma ve atama problemlerinin modellerini kurar ve özelleştirilmiş optimizasyon algoritması ile çözülmesi becerilerini gösterir. IV. Optimizasyon bakış açısı ile karar verir. V. Doğrusal programların duyarlılık analizlerini yapar. VI. Primal-Dual ilişkileri kullanır ve Dualitenin ekonomik anlamını inceler. |
Bu ders şu konuları kapsar: Doğrusal programlama (DP) ile modelleme, Grafiksel DP çözümleri, Simpleks algoritması, dualite ve optimal sonrası analizler, ulaştırma, aktar ve atama modelleri, Tamsayılı programlama (TP) ile modelleme, |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Modellemeye giriş | yok |
2) | doğrusal programlama ile modelleme | yok |
3) | doğrusal programlama model çözümü I | yok |
4) | doğrusal programlama model çözümü II | yok |
5) | duyarlılık analizi | yok |
6) | tamsayı doğrusal programlama modeli I | yok |
7) | tamsayı doğrusal programlama modeli II | yok |
8) | doğrusal programlama ulaştırma modelleri I | yok |
9) | doğrusal programlama ulaştırma modelleri II | yok |
10) | çok ölçütlü problem modelleleri | yok |
11) | amaç programlama | yok |
12) | karar alma modelleri I | yok |
13) | karar alma modelleri II | yok |
14) | genel tekrar | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Introduction to management science - B.W. Taylor III, 11th Edi. - Pearson ISBN: 978-0-273-76640-7 |
Diğer Kaynaklar: | None |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 2 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 60 |
Ödevler | 10 | 30 |
Ara Sınavlar | 2 | 8 |
Final | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 173 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. |