KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KSU5336 | AB Ulaşım Ağlarında Tünellerin Güvenlik Gereksinimleri ve İşletme Yönetimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Tünel |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; tünel mühendisliği ve mühendislik jeolojisi hakkında detaylı bilgi vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Tünel mühendisliğinin öğrenilmesi Tünel mühendisliğinde AB ile Türkiye karşılaştırmasının yapılması Tünel maliyeti, inşaatı ve planlamasının öğrenilmesi |
Avrupa Birliği tarafından tünel içerisindeki kazaların ve önemli olayların önlenmesi, insan yaşamının ve çevrenin korunması için en üst derecede önlemlerin alınması hedeflenmektedir. Bu amaçla 2004 yılında “Karayolu Ağı Üzerindeki Tüneller İçin Minimum Güvenlik Gereksinimleri” adı altında AB direktifleri belirlenmiştir. Tüm AB ülkeleri ve üye olma sürecindeki ülkeler bu direktifleri sağlamak ve ülkelerindeki tünellere uygulamak zorundadır. AB’ye üye olma sürecinde ülkemizde de bu AB direktiflerinin hayata geçirilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Tünelin aydınlatması, havalandırması, enerji temini ve trafik işaretlemesi, acil hizmetlere erişim, cepler, sığınaklar, drenaj, acil hizmet istasyonları, kontrol merkezi, izleme sistemleri, su temini, tünel kapatma ekipmanları, haberleşme sistemleri, radyo ve benzeri sistemlerinin tesis edilmesi, tünelin işletilmesi aşamasında idari yönetiminin belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu amaçla tünellerin projelendirilmesinin ve inşasının AB kriterlerine göre standartlara oturtulması gerekmektedir. Şehirlerarası ve şehir içi karayolu ulaşım ağında tünellerin sayısı son yıllarda artış göstermiş ve halen de artmaya devam etmektedir. Ülkemizde şehirlerarası yollarda 120 bin km uzunluğunda toplam 186 adet tünel bulunmaktadır. Üstelik şehir içi tüneller de buna dahil değildir. Dersin işlenmesi ile beraber ulaştırma konusunda eğitim görecek öğrenciler tünellerin proje, yapım ve işletme standartlarını AB kriterleri çerçevesinde öğrenecektir. Standartların yaygınlaşması ülkemizde karayolu ulaşım ağlarında sayısı halen artmaya devam eden çok sayıdaki tünelin minimum güvenlik gereksinimlerinin sağlanmasına da faydası olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Tünel Mühendisliği | |
3) | Tünel Mühendisliği | |
4) | Mühendislik jeolojisi | |
5) | Mühendislik jeolojisi | |
6) | Tünel açma yöntemleri | |
7) | Tünel delme makinesi (TBM) | |
8) | Tünel delme makinesi (TBM) | |
9) | Arasınav | |
10) | Tünel destek yöntemleri | |
11) | Tünel havalandırma | |
12) | Çevresel gereklilikler ve önlemler | |
13) | Tünel maliyet, inşaat ve planlaması | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Derste Verilen Notlar / Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | Sunumlar / Presentations |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Küçük Sınavlar | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 270 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |