ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KSU5312 | Ulaştırmanın Çevresel Etkileri | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste, ulaştırma sektörünün çevresel etkileri ve ulaştırma kaynaklı çevresel problemlerin azaltılması çalışmaları vurgulanmıştır. Enerji kullanımı, ulaştırma kaynaklı hava kirliliği, trafik kaynaklı gürültü kirliliği ve ulaştırma kaynaklı diğer etkiler (iklim değişikliği, sera gazı salımı, asit yağmurları, toprak ve su bozulmaları) tanımlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste öğrenciler aşağıdaki konularda bilgi edinecektir: I. Ulaştırma sektörünün çevresel etkilerinin analizi II. Yakıtların sınıflandırılması (katı, sıvı, gaz yakıtlar) III. Yanma reaksiyonlarının kinetiği IV. Motor yanmalarının analizi V. Hava kirliliği konularının detaylı paylaşımı ve atık sınıflandırılması VI. Hava kirliliğinin ulaştırma sektörüne etkilerinin sınanması VII. Ulaştıma sektörünün gürültü kirliliği ve insan sağlığı üzerine etkilerinin analizi VIII. Ulaştırma kaynaklı çevresel problemlerin azaltılması için fikir yürütebilme |
Giriş, Tanımlar, Enerji kullanımı ve ulaştırma kaynaklı hava kirliliği, trafikten kaynaklanan gürültü kirliliği, ulaştırmada alan kullanımı, trafik kazaları, trafik tıkanıklığı, ulaştırmanın neden olduğu diğer çevresel etkiler (iklim değişimi, sera gazları, asit yağmurları, zemin ve suyun bozulması, bölme etkisi), Ulaştırma türlerinin bu etkiler açısından farklılıkları, Ulaştırma türlerinde çevresel etkilere ilişkin parametrelerin irdelenmesi, Birim trafiğe düşen çevresel etki maliyetlerinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi, Çevresel etkilerin ulaştırma planlamasındaki önemi, Çevresel etkilerin azaltılması için önlemler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ulaştırma sektörünün çevresel etkilerine giriş | |
2) | Ulaştırma sektörünün gürültü kirliliği üzerine etkileri | |
3) | Ulaştırma sektörünün hava kirliliği üzerine etkileri | |
4) | Karayolu, demiryolu, havayolu ve denizyolunun çevresel etkileri | |
5) | Avrupa Birliği' nin Genel Ulaştırma Politikaları | |
6) | Ulaştırma sektörünün yaşam etkileri: kızıl çam örneği | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Demiryollarında gürültü kirliliği ve iyileştirme yöntemleri, ilgili yasal düzenlemelerin değerlendirilmesi | |
9) | Çevre kirliliğinde trafik sinyal optimizasyonu zamanlarının etkilerinin araştırılması | |
10) | Teknolojik gelişim ve elektronik ödeme sisteminin ulaştırma etkileri | |
11) | Ulaştırma yatırımlarında EIA uygulamaları | |
12) | Ulaştırma kaynaklı gürültünün kontrolü: Gürültü örtme modeli | |
13) | Ulaştırma Politikaları ve Kentsel Alanda Ulaştırmada Sürdürülebilirlik | |
14) | Sürdürülebilir Kalkınma ve Ulaştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | Derste Verilen Notlar / Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | Hızlı Raylı Ulaşım Sistem Kaynaklı Çevresel Gürültü, Nizami Aktürk, Remzi Toprak ve Ertuğrul Asiloğulları 2003, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 18, No 3, 15-25 Raylı Ulaşım Sistemlerinin Neden Olduğu Gürültü ve Çevresel Etkileri, Remzi TOPRAK ve Nizami Aktürk 2002 Türkiye Mühendislik Haberleri Sayı 417 - 2002/1. Hava kirlenmesi ve kontrolü Ders Notları Cuma Bayat 2002 İstanbul Üniversitesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Küçük Sınavlar | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 270 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |