MEKATRONİK (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISM5212 | Kalite Yönetimi | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AHMET BEŞKESE |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. AHMET BEŞKESE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, istatistiksel süreç kontrol ve kalite yönetiminin esaslarını sağlamaktır. Dersin içeriğinde temel olarak varyasyonun nedenleri, istatistiksel süreç kontrol, kontrol şemaları, kalite kontrol araçları ve teknikleri bulunmaktadır. Bunun yanında kalitenin yönetimsel ve organizasyonel yönleri, toplam kalite yönetimi, kalite ödülleri, kalite güvence sistemleri, ISO belgeleme süreci, 6-sigma ve DMAIC süreci de bulunmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Kalite, kalite iyileştirme, ve kalitenin değişik boyutlarını betimler. II. Deming, Juran, Feigenbaum and Crosby'nin kalite yönetim felsefelerini betimler. III. Toplam kalite yönetimi, six-sigma, ISO standartları ve kalite ödüllerini tartışır. IV. DMAIC'in adımlarını açıklar. V. Bir süreçteki değişkenliğin şans ve atanabilir nedenlerinin farkına varır. VI. İstatistiksel süreç kontrolünün temel süreç iyileştirme araçlarını kullanır. VII. Bir örneklem veya iki örneklemi karşılaştırmak için güven aralıklarını değerlendirir. VIII. Değişkenler için farklı tipte kontrol şemaları kurar. IX. Kontrol şemaları kullanarak süreç yeterliliğini analiz eder. X. Özellikler için farklı tipte kontrol şemaları kurar. |
Dersin içeriğinde temel olarak varyasyonun nedenleri, istatistiksel süreç kontrol, kontrol şemaları, kalite kontrol araçları ve teknikleri bulunmaktadır. Bunun yanında kalitenin yönetimsel ve organizasyonel yönleri, toplam kalite yönetimi, kalite ödülleri, kalite güvence sistemleri, ISO belgeleme süreci, 6-sigma ve DMAIC süreci de bulunmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kaliteye giriş: temel tanımlar ile kalite ve kalite iyileştirmenin tarihsel gelişimi | |
2) | Kalite ve üretkenlik, kalite maliyetleri, kalite yönetim felsefeleri | |
3) | Kalitenin yönetimsel yönleri: TQM, ISO, 6-sigma | |
4) | Kalitenin yönetimsel yönleri: DFSS, Yalın yönetim, DMAIC süreci | |
5) | Kalite kontrol ve kalite iyileştirme için araç ve teknikler | |
6) | Ürün ve süreç kalitesinde istatistiksel çıkarım | |
7) | Ürün ve süreç kalitesinde istatistiksel çıkarım | |
8) | Ara sınav | |
9) | Değişkenler için kontrol şemaları: Xbar-R, Xbar-S, I-MR kontrol şemaları | |
10) | Değişkenler için kontrol şemaları: CUSUM, EWMA kontrol şemaları | |
11) | Kontrol şemaları kullanarak süreç yeterlilik analizi | |
12) | Özellikler için kontrol şemaları: p, np kontrol şemaları | |
13) | Özellikler için kontrol şemaları: c, u kontrol şemaları | |
14) | Proje sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Douglas C. Montgomery, Cheryl L. Jennings, Michele E. Pfund, 2011. Managing, Controlling, and Improving Quality, John Wiley & Sons, 1st Edition |
Diğer Kaynaklar: | Douglas C. Montgomery, 2009. Statistical Quality Control: A Modern Introduction, John Wiley & Sons, 6th Edition |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak. | |
2) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak, | |
3) | İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak, | |
4) | İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek, | |
5) | Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek, | |
6) | Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak, | |
7) | Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek, | |
8) | Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek, | |
9) | Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek. | |
10) | Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek, | |
11) | Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak. | |
12) | Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek, |