BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE6101 | Doğrusal Optimizasyon | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | N.A. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaçları, problemlerin doğrusal programlama modelleri olarak formüle edilmesi, doğrusal programlama modellerinin simplex algoritması ile çözülmesi, simplex algoritmasının teorisinin anlaşılması, birincil ve ikincil problemler arasındaki ilişkinin incelenmesi, problemlerin ağ eniyileme modelleri olarak modellenmesi ve ağ eniyilemesi konusundaki bazı basit algoritmaların incelenmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Problemleri doğrusal programlama ve ağ teorisi kullanarak modeller. II. Simplex algoritması gibi çözüm tekniklerini takip eder ve simplex teorisini özümser. III. Simplex algoritmasının kullanım ve limitlerini inceler. IV. Doğrusal programlamada Karmarkar'ın izdüşümsel algoritması gibi polinom zamanlı algoritmaları takip eder. V. Birincil-ikincil problem ilişkilerini kullanır ve ikincilliğin ekonomik yorumunu inceler. VI. Ağ akış problemlerini modeller. VII. Farklı ağ akış problemlerine çözüm teknikleri uygular. |
Bu ders eniyilemenin prensipleri ve uygulmasına kapsamlı bir bakış sağlayacaktır. Bu dersin temel odağı, özellikle doğrusal programlama ve ağ akışına vurgu yaparak, belirli (deterministik) modeller üzerinedir. Bu dersin konuları doğrusal programlama, simplex algoritması teorisi, ikincillik (dualite) teorisi, ağ akışı ve algoritmalarıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Doğrusal programlama modelleri ve örnekleri | |
2) | İçbükeylik analizi ve polihedral kümeler | |
3) | Simplex metodunun teorisi | |
4) | Simplex metodu - Başlangıç çözümü | |
5) | Simplex metodu - özel simplex uygulamaları | |
6) | Eniyilik şartları, KKT şartları ve Farka'nın Önermesi | |
7) | İkincillik (dualite) ve duyarlık analizi | |
8) | Simplex algoritmasının zorluğu ve polinom zamanlı algoritmalar | |
9) | Vize | |
10) | Ağ akış programlama modelleri ve metotları - Giriş | |
11) | Enkısa yol problemi | |
12) | Ençok akış problemi | |
13) | Enaz maliyetli ağ problemleri | |
14) | Genel Bakış - Özetleme |
Ders Notları / Kitaplar: | Title: Linear Programming and Network Flows Authors: Mokhtar S. Bazaraa, John J. Jarvis and Hanif D. Sherali Published by: John Wiley & Sons Inc. ISBN: 0-471-48599-3 |
Diğer Kaynaklar: | Introduction to Linear Optimization Bertsimas, Dimitris, and Tsitsiklis, John N 1997 1-886529-19-1 Operations Research Models and Methods Paul A. Jensen and Jonathan F. Bard 2003 978-0-471-38004-7 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 35 | 70 |
Ödevler | 4 | 20 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak | |
2) | Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek | |
3) | İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi gerçek promlemler üzerinde uygulamak. | |
4) | Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak | |
5) | Mühendislik alanındaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek ve çalışma alanındaki bilgileri kullanmak | |
6) | Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşmak | |
8) | Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak | |
9) | Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek | |
10) | Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek | |
11) | İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak. | |
12) | Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek | |
13) | Yeni profesyonel uygulamalar ve yetileri yorumlamak için farkındalık geliştirmek |