BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP5130 | Makine Öğrenimi ve Örüntü Tanıma | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. CEMAL OKAN ŞAKAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. CEMAL OKAN ŞAKAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Örüntü tanıma sistemleri ve bileşenleri, karar teorileri ve sınıflandırılması; diskriminant fonksiyonları; denetimli ve denetimsiz eğitim; kümeleme; özellik çıkarımı ve boyutsal azaltılması; ardışık ve hiyerarşik sınıflandırma, eğitim, özellik çıkarımı, ve mühendislik problemlerine karar kuralları uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. örüntü tanıma problemlerinin doğası ve doğal zorluklar anlamak II. Kavramları, ticaret-off ve farklı özellik türleri uygunluğu ve bu Bayes gibi sınıflandırma teknikleri, maksimum olabilirlik, vb anlamak III. Uygun bir sınıflandırma süreci, özellikleri ve istenen örüntü tanıma problemi çözmek için uygun sınıflandırıcı seçin. IV. Mevcut kaynakları kullanarak algoritma uygulama becerilerini sergilemek ve doğru yorumlamak ve örüntü tanıma terminolojiyi kullanarak açık ve kesin sonuçları iletişim kurabilmek V. örüntü tanıma algoritmaları matematiksel istatistik temelleri anlamak VI. Örüntü tanıma güncel araştırma ve gelişmiş konular değerlendirmek |
1.Density Based Clustering 2.Agglomerative Clustering 3.Cluster Evaluation 4.Cohesion, Separation, Cluster Tendency 5.Prototoype-Based Clustering 6.Fuzzy Clustering 7.Sparsification 8.Optimal Partitioning of Sparse Similarities Using Metis 9.Chamelon 10.Jarvis-Patris Clustering Algorithm 11.BIRCH 12.CURE 13.Combining Multiple Clusterings Dersin öğrenme yöntemleri anlatım, grup çalışması, teknoloji destekli öğrenme, proje hazırlama, uygulama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tekrar ve karar ağaçları | Yok |
2) | Olasılık Tekrarı | Yok |
3) | Örnek tabanlı öğrenme | Yok |
4) | Naive Bayes | Yok |
5) | Lojistik Regresyon | Yok |
6) | Doğrusal Regresyon | Yok |
8) | Yapay Sinir Ağları | Yok |
9) | Ara Sınav | Tekrar |
10) | Model Seçimi | Yok |
11) | K-means ve hiyerarşik topaklama | Yok |
12) | Topaklama için osalık modelleme | Yok |
13) | Yarı denetimli öğrenme | Yok |
14) | Takviyeli Öğrenme | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Pattern Recognition and Machine Learning (Information Science and Statistics) by Christopher M. Bishop |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 5 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Proje | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 191 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilgi teknolojileri alanındaki bilimsel literatürü takip eder, eleştirel bir yaklaşımla analiz eder ve karmaşık BT problemlerinin çözümünde etkin biçimde kullanır. | |
2) | Bilgi teknolojileriyle ilgili özgün projeler tasarlar, planlar, uygular ve proje yönetimi süreçlerini etkin biçimde yürütür. | |
3) | Bilgi teknolojileri alanındaki çalışmaları bağımsız olarak yürütür, bilimsel sorumluluk alır ve elde edilen bulguları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | |
4) | Yürüttüğü araştırma ve projelerin sonuçlarını, akademik ve sektörel standartlara uygun biçimde yazılı, sözlü ve görsel olarak etkili bir şekilde sunar. | |
5) | Alanla ilgili uzmanlık gerektiren konularda bağımsız araştırmalar yapar, yenilikçi ve özgün fikirler geliştirir, bu bilgileri teknolojiye ve uygulamaya dönüştürür. | |
6) | Bilgi teknolojileri alanına özgü ileri düzey kuramsal bilgileri ve uygulamalı becerileri etkin biçimde kullanır; güncel yazılım, donanım ve sistem çözümlerini analiz eder ve geliştirir. | |
7) | Mesleki, bilimsel ve etik ilkelere uygun hareket eder; bilgi teknolojileri uygulamalarının toplumsal, çevresel ve etik etkilerini gözeterek sorumluluk alır. |