CMP5123 Bilgisayar Ağları ve Mobil İletişimBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİBER GÜVENLİK (İNGİLİZCE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
SİBER GÜVENLİK (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMP5123 Bilgisayar Ağları ve Mobil İletişim Bahar 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. PINAR BÖLÜK
Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere kablosuz iletişim ve ağ oluşturmanın ardında yatan ilkeler hakkında temel bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. İlk birkaç hafta katmanlı mimariyi ve bu katmanlarda işleyen ağ protokollerini açıklayacaktır. Daha sonra, son zamanlarda ortaya çıkan bilgisayar ağı paradigmaları tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Bilgisayar ağlarındaki farklı fonksiyonları içeren ağ katman yapısını, her katmanın fonksiyonunu ve o katmandaki temel protokolleri bilirler.
II. Kablosuz ağların performansını analiz edebilir ve yorumlayabilirler.
III. Gelecek ağ teknolojilerinin sağladığı katkıları ve bu teknolojileri gerçeklemedeki zorlukları analiz edebilirler.
VI. Yeni ağ mimarileri ve teknolojileri konusunda bilgi sahibi olurlar.
V. Literatürdeki ağlarla ilgili makaleleri anlayıp değerlenebilir, bulgularını raporlayıp sunabilirler.

Dersin İçeriği

Bu ders bilgisayar ağları ve mobil iletişim teknolojileri kapsamlı bir bakış sağlar. Ders konuları bilgisayar ağları, internet, TCP / IP, taşıma katmanı protokolleri, yönlendirme katmanı protokolleri, ortam erişim kontrol protokolleri, kablosuz kanal modelleri, paket zamanlama, multimedya ağları, hücresel ağlar ve kablosuz yerel alan ağlarını içermektedir.

Dersin öğretim yöntemleri şu şekildedir:
- Anlatım
- Bireysel Çalışma
- Okuma
- Problem Çözme
- Tartışma
- Proje Hazırlama

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar ağlarına genel bakış, OSI katman modeline giriş
2) Kablosuz iletişimin temelleri (analog ve dijital veri iletimi, sinyal sönümlenmesi, Çoklu Giriş Çoklu Çıkış - MIMO - sistemleri)
3) Fiziksel katman (modülasyon ve kodlama teknikleri, kanal kapasitesi); proje tanıtımı
4) Ortam erişim katmanı (sabit ve rasgele erişim, TDMA, FDMA, CDMA)
5) Kablosuz Yerel Alan Ağları (WLAN), IEEE 802.11 Wi-Fi standartı
6) Mobil kablosuz ad hoc ağlar (MANET)
7) Ara sınav
8) IP adresleme, İnternet, IPv6
9) Taşıma katmanı servisleri (TCP, UDP, tıkanıklık kontrolü)
10) Hücresel Ağlar (2G, 3G, 4G, vb)
11) Uygulama katmanı protokolleri, servis kalitesi (QoS)
12) Ağ yönetimi, bilgisayar ağlarında güvenlik
13) Yeni ağ teknolojileri: sensör, bilişsel, yazılım tanımlı ağlar (SDN), nesnelerin interneti (IoT)
14) Makale sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. W. Stallings, “Data and Computer Communications,” Prentice Hall, 8th edition, 2007
2. C. Beard and W. Stallings, “Wireless Communication Networks and Systems”, Pearson, Global edition, 2016
3. T. S. Rappaport, “Wireless Communications: Principles and Practice”, Prentice Hall, 2nd edition, 2002
4. A. L. Garcia, I. Widjaja, “Communication Networks”, Mc Graw Hill, 2nd edition, 2004
5. A. S. Tanenbaum, “Computer Networks”, Prentice Hall, 4th edition, 2002
Diğer Kaynaklar: Recent technical papers related to computer networks

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 5 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 4.5 54
Sunum / Seminer 1 15 15
Proje 1 28 28
Ara Sınavlar 1 18 18
Rapor Teslimi 1 20 20
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 213

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 4
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 4
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 4
1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 4
1) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 4
1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 5
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 5
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 5
2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 5
3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme . 4
3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 5