BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP5123 | Bilgisayar Ağları ve Mobil İletişim | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi PINAR BÖLÜK Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı kablosuz iletişim ve mobil ağlarda kullanılan teknolojileri anlatmak, ve bu teknolojilerle ilgili problemleri matematik/mühendislik ilkelerini kullanarak çözme becerisini öğrencilere kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Bilgisayar ağlarını analiz etmede kullanılan ağ katman yapısını, ve her katmandaki fonksiyonları bilirler. II. Kablosuz ağların performansını analiz edebilir ve yorumlayabilirler. III. Mevcut ve gelecek ağ teknolojilerinin sağladığı katkıları ve bu teknolojileri gerçeklemedeki zorlukları analiz edebilirler. VI. Yeni ağ mimarileri ve teknolojileri konusunda bilgi sahibi olurlar. V. Literatürdeki ağlarla ilgili makaleleri anlayıp değerlenebilir, bulgularını raporlayıp sunabilirler. |
Bu ders bilgisayar ağları ve mobil iletişim teknolojileri kapsamlı bir bakış sağlar. Ders konuları bilgisayar ağları, internet, TCP / IP, taşıma katmanı protokolleri, yönlendirme katmanı protokolleri, ortam erişim kontrol protokolleri, kablosuz kanal modelleri, paket zamanlama, multimedya ağları, hücresel ağlar (GSM, GPRS, CDMA, 3G, 4G, vb.) ve kablosuz yerel alan ağları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilgisayar ağlarına genel bakış, OSI katman modeline giriş | |
2) | Kablosuz iletişimin temelleri (analog ve dijital veri iletimi, sinyal sönümlenmesi, Çoklu Giriş Çoklu Çıkış - MIMO - sistemleri) | |
3) | Fiziksel katman (modülasyon ve kodlama teknikleri, kanal kapasitesi); proje tanıtımı | |
4) | Ortam erişim katmanı (sabit ve rasgele erişim, TDMA, FDMA, CDMA) | |
5) | Kablosuz Yerel Alan Ağları (WLAN), IEEE 802.11 Wi-Fi standartı | |
6) | Mobil kablosuz ad hoc ağlar (MANET) | |
7) | Ara sınav | |
8) | IP adresleme, İnternet, IPv6 | |
9) | Taşıma katmanı servisleri (TCP, UDP, tıkanıklık kontrolü) | |
10) | Hücresel Ağlar (2G, 3G, 4G, vb) | |
11) | Uygulama katmanı protokolleri, servis kalitesi (QoS) | |
12) | Ağ yönetimi, bilgisayar ağlarında güvenlik | |
13) | Yeni ağ teknolojileri: sensör, bilişsel, yazılım tanımlı ağlar (SDN), nesnelerin interneti (IoT) | |
14) | Makale sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. W. Stallings, “Data and Computer Communications,” Prentice Hall, 8th edition, 2007 2. C. Beard and W. Stallings, “Wireless Communication Networks and Systems”, Pearson, Global edition, 2016 3. T. S. Rappaport, “Wireless Communications: Principles and Practice”, Prentice Hall, 2nd edition, 2002 4. A. L. Garcia, I. Widjaja, “Communication Networks”, Mc Graw Hill, 2nd edition, 2004 5. A. S. Tanenbaum, “Computer Networks”, Prentice Hall, 4th edition, 2002 |
Diğer Kaynaklar: | Recent technical papers related to Wireless Networks |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 80 |
Proje | 12 | 36 |
Ödevler | 1 | 3 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 2 | 11 |
Rapor Teslimi | 1 | 10 |
Final | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak | |
2) | Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek | |
3) | İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi gerçek promlemler üzerinde uygulamak. | |
4) | Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak | |
5) | Mühendislik alanındaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek ve çalışma alanındaki bilgileri kullanmak | |
6) | Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşmak | |
8) | Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak | |
9) | Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek | |
10) | Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek | |
11) | İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak. | |
12) | Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek | |
13) | Yeni profesyonel uygulamalar ve yetileri yorumlamak için farkındalık geliştirmek |