AKB5003 Yaşam Sigortaları Matematiği IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
AKB5003 Yaşam Sigortaları Matematiği I Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Hesaplamaların Excel (veya R) üzerinden yapılması.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye hayat sigortası şirketlerinde
gerekli olan matematiksel teknikleri sunmak ve hayat sigortası
ürünlerinin kişilerin finansal planlamalarındaki yerini
vurgulamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler hayat sigortaları ürünlerini
tanıyacak, fiyatlandırma ve rezerv hesapları yapabilecektir.
Mortalite, faiz ve harcama varsayımlarının şirket performasına
olan etkisini anlayacak,özel durumlarda (örneğin uzayan
ömür)ne tür yeni ürünlerin geçerli olabileceğini
kavrayacaktır.

Dersin İçeriği

Faiz kuramı tekrarı, yaşam modelleri ve mortalite tabloları,
yaşama ve ölüme bağlı hayat sigortası ürünleri net prim ve piyasa primi hesapları,
rezerv hesapları, senaryo analizleri ve kar testleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Olasılık tekrar, yaşam ve ölüm olasılıkları, mortalilte tabloları.
2) Mortalite tablosunun oluşturulması, beklenen yaşam süresi.
3) Faiz kuramı tekrarı.Kesin anuiteler, dönem başı, dönem sonu ve sonsuz ödemeli anuiteler.
4) Yaşam koşuluyla yapılacak tazminat ödemeleri, Hayat annüiteleri: tam hayat, dönem ve ertelenmiş hayat anuiteleri.
5) Artan ödemeli hayat annüiteleri, Bir yıldan daha sık ödemeli hayat annüiteleri.
6) Tam Hayat Sigortası ,hayat sigortası net tek primleri
7) Yıllık primler, dönem sigortaları, karma sigorta.
8) Ertelenmiş hayat sigortası,birikimli sigorta maliyeti artan teminatlı hayat sigortası, prim iadeli hayat sigortası
9) İleri ve geriye dönük rezerv tanımlamaları.
10) İleri ve geriye dönük rezerv tanımlamalarının eşitliği. Fackler Birikim Formülü.
11) İştira değerlerine bağlı opsiyonlar.
12) Brüt primler.
13) Mortalite, faiz ve masraf farklılıklarından oluşacak kar/zarar hesapları.Senaryo analizleri.
14) Genel tekrar ve proje sunumları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Life contingencies. Neill, A. Heinemann, 1977. 452 pages.
ISBN: 0434914401

2.Modern actuarial theory and practice. Booth, P. M.;
Chadburn, R. G.; Cooper, D. R. et al. Chapman & Hall, 1999.
716 pages. ISBN: 0849303885

3. The analysis of mortality and other actuarial statistics.
Benjamin, B.; Pollard, J. H. 3rd ed. Institute and Faculty
of Actuaries, 1993. 519 pages. ISBN: 0901066265
4. Actuarial mathematics. Bowers, N. L.; Gerber, H. U.;
Hickman, J. C. et al. 2nd ed.
Diğer Kaynaklar: 1.Life assurance mathematics, Scott, W.F. Herriot-Watt University 1999.

2.Strategic Financial Planning over the Lifecycle , Narat Charupat, Hieaxiong, Huang, Moshe A. Milevsky, Cambridge U.P, Mach 23,2013.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 1 16 16
Ödevler 4 10 40
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 26 26
Toplam İş Yükü 220

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 2
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 2
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 2
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 3
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 3
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 2
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama.
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek