POL6003 Karşılaştırmalı SiyasetBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL6003 Karşılaştırmalı Siyaset Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ARDA CAN KUMBARACIBAŞI
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Dersin iki amacı vardır: Birincisi, öğrenciyi karşlaştırmalı siyaset alanındaki temel konulara ve araştırma alanlarına alıştırmaktır. İkincisi, öğrenciyi karşılaştırmalı siyaset araştırmaları için gerekli analitik, teorik ve kavramsal araçlarla donatmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında her şart altında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur ayrıca bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirip derinleştirir.

Ulus devletten günümüze kadar uluslararası ilişkilerin coğrafi, kurumsal, yapısal, kavramsal ve kuramsal gelişimi; devletin siyasi, ekonomik ve hukuki temeli hakkında bilgi birikimine sahip olur. Uluslararası arenada çeşitli güvenlik sorunlarını, stratejilerini ve pratik sonuçları eleştirel olarak değerlendirebilir.

Dersin İçeriği

Siyaset bilimi doktora öğrencilerinin karşılaştırmalı siyasetin başlıca konularıyla içli dışlı olmaları amaçlanır. Karşılaştırmalı siyaset hem konunun kendisi, hem de bir metoddur. Konu olarak, politik süreçlerin sonuçlarını, kurumları ve ypaıları inceler. Bir metod olarak, politik hayata dair bilgilerimizi artırmak amacıyla politik mekanizmaları (yalnızca farklı ülkeler değil, aynı ülkedeki farklı bölgeler vb. de buna dahildir) sistematik bir şekilde karşılaştırmaya dayanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Karşılaştırmalı Siyaset Nedir? Arend Lijphardt, “Comparative politics and comparative method,” The American Political Science Review, Vol. 65, No. 3 (September 1971), pp. 682-693. David Collier, “The comparative method” in Political Science: The state of the discipline II, edited by A.W. Finifter, Washington, D.C.: American Political Science Association.
3) Güç hakkında düşünmek John Gaventa, Power and Powerlessness. Quiescence and Rebellion in an Appalachian Valley (University of Illinois Press, 1982), 3-32. Jeffrey C. Isaac, “Beyond the Three Faces of Power: A Realist Critique,” Polity, Vol. 20, No.1 (Autumn 1987), pp.4-31.
4) Devlet İnşası Thomas Ertman, Birth of the Leviathan : Building States and Regimes in Medieval and Early Modern Europe (Cambridge University Press, 1997)
5) Demokrasi ve Sosyal Sınıflar Barrington Moore, Social Origins of Dictatorship and Democracy: Lord and Peasant in the Making of the Modern World (Beacon Press, 1993)
6) Devleter ve Devrimler Theda Skocpol, States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia and China (Cambridge University Press, 1979)
7) Rejimler ve Performans Daron Acemoglu & James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty (Crown Business, 2012)
8) Milliyetçilik Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (Verso, 2006)
9) Politik Kültür Robert D. Putnam, Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy (Princeton, 1994)
10) Sosyal Hareketler Sidney Tarrow, Power in Movement (Cambridge, 2011)
11) Kurumlar ve Çıkarlar Albert O. Hirschman, Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States (Harvard, 1970)
12) Kurumlar ve Siyasi Gelişme Samuel P. Huntington, Political Order in Changing Societies (Yale, 2006)
13) Politik Şiddet Stathis Kalyvas, The Logic of Violence in Civil War
14) Genel Değerlendirme ve Dersin Özetlenmesi Akademik Makale ve ilgili kitaplar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thomas Ertman, Birth of the Leviathan : Building States and Regimes in Medieval and Early Modern Europe (Cambridge University Press, 1997)
Barrington Moore, Social Origins of Dictatorship and Democracy: Lord and Peasant in the Making of the Modern World (Beacon Press, 1993)
Theda Skocpol, States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia and China (Cambridge University Press, 1979)
Daron Acemoglu & James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty (Crown Business, 2012)
Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (Verso, 2006)
Robert D. Putnam, Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy (Princeton, 1994)
Sidney Tarrow, Power in Movement (Cambridge, 2011)
Albert O. Hirschman, Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States (Harvard, 1970)
Samuel P. Huntington, Political Order in Changing Societies (Yale, 2006)
Stathis Kalyvas, The Logic of Violence in Civil War (Cambridge, 2006)
Diğer Kaynaklar: Arend Lijphardt, “Comparative politics and comparative method,” The American Political Science Review, Vol. 65, No. 3 (September 1971), pp. 682-693
David Collier, “The comparative method” in Political Science: The state of the discipline II, edited by A.W. Finifter, Washington, D.C.: American Political Science Association
John Gaventa, Power and Powerlessness. Quiescence and Rebellion in an Appalachian Valley (University of Illinois Press, 1982), 3-32
Jeffrey C. Isaac, “Beyond the Three Faces of Power: A Realist Critique,” Polity, Vol. 20, No.1 (Autumn 1987), pp.4-31

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 14 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 13 3 39
Rapor Teslimi 1 1 1
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak.
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek.
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek.