MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL6001 | İleri Araştırma Yöntemleri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YILMAZ ESMER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Ders, bilimsel araştırmanın tarafsızlığına ve problemliliğine ilişkin sorulara cevap verme amacı taşımaktadır. Bu soruların altında yatan konular ve varsayımları anlamak da dersin amaçlarından birisidir. Dersin ikinci amacı kalitatif araştırmaların üzerine inşa edildiği temel varsayımları ve değerleri incelemek, ve bunların "nasıl" olduğu sorusuna cevap aramaktır. Dersin üçüncü ve en önemli amacı ise öğrencinin kendi çalışmasında bu araştırma bilgisini nasıl kullanacağına yönelik, ve bu esnada araştırmanın etik, epistemolojik, ontolojik ve metodolojik yönlerini kavramaya, eleştirel düşünceyi geliştirmeye ve araştırma becerisini arttırmaya yönelik bir çalışma yapmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; . bir okumayı kavramsallaştırmak, gözlem yapmak, röportaj yapmak, analiz ve metinselleştirmeyi de içerecek şekilde etnografik çalışmalarla ilgili farkındalık kazanmak. . (Araştırmacı olarak) yaptıklarımızın ya da yapmadıklarımızın bilgisine sahip olmak. . Eleştirel düşünce becerilerini geliştirmek. Sınıf tartışmalarında, sınıf-içi ödevlerde, grup çalışmalarında ve final kağıdında bunu pek çok bakış açısını ve perspektifi değerlendirerek yapabilmek. . Dersin konularını kendi araştırmasına uygulayabilmek. Bunu da sınıf tartışmalarına katılarak ve sınıf içi çalışmalarında uygulamak, becerilerini kazanır. |
Son yirmi senede, kalitatif araştırmanın karmaşıklığı ve sorunları üzerine yeni teoriler ortaya çıktı. Bu teoriler ışığında, araştırmanın değerlerden bağımsız, nötr bir süreç olmadığı, daha ziyade, araştırma metodolojisi gittikçe incelenen, temsil ve meşruiyet açısından sorgulanan bir alan haline geldiği görülmüştür. Bu krizin sebebi nedir? Bu gelişmelerin kalitatif araştırma için ve araştırmayı yapan kişi için ortaya çıkardığı sonuçlar nelerdir? |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sorgulamaya Giriş | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
2) | Ölçümleme ve soyut kavramlar | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
3) | Ölçümleme ve soyut kavramlar | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
4) | Gözlem ve Örneklem | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
5) | Gözlem ve Örneklem | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
6) | Gözlem ve Örneklem | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
7) | Niceliksel araştırma tasarımı ve analizi | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
8) | Niceliksel araştırma tasarımı ve analizi | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
9) | Niceliksel araştırma tasarımı ve analizi | Akademik makaleler ve ilgili kitaplar |
10) | Niteliksel araştırma tasarımı ve analizi | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
11) | Niteliksel araştırma tasarımı ve analizi | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
12) | Niteliksel araştırma tasarımı ve analizi | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
13) | Dersin gözden geçirilmesi | Akademik makaleler ve ilgili kitaplar |
14) | Dersin gözden geçirilmesi | Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar |
Ders Notları / Kitaplar: | Van Maanen, John. 1899. Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press. Becker, Howard. 1998. Tricks of the Trade. How to Think About Your Research While Doing It. Chicago: University of Chicago Press. |
Diğer Kaynaklar: | Mark M. Lanier (Editor), Catherine A. Ford (Editor), Jonathan C. Reid (Editor). 2013, Advanced Research Methods for the Social Sciences. San Diego: Cognella Academic Publishing |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 5 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 98 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |