BANKACILIK VE SİGORTACILIK (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1504 | Yemek Tarihi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ÖZLEM KUMRULAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders Antik Yunan’dan günümüze yemek tarihindeki temel fazları incelemek amacıyla tasarlanmıştır. Ders Çin’den Latin Amerika’ya dek kaydadeğer genişlikte bir coğrayfa kapsar. Konularında uzman konuklar, saha gezisi ve filmlerle zenginleştirilmiştir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Sömestr sonunda öğrenci, 1-çağlar boyunca yemeğin gelişimi ve sofra adablarının değişimi hakkında genel bir fikre sahip olur, 2-Yeni ve Eski Dünya’daki gastromik değişimlerin genel yolunu izleyebilir. 3-farklı etnik grupların yemek, yeme adetleri, ritüeller, ziyafetler, kutlamalarının farklarını ve farklılıklarını keşfeder. 4-Sosyal tarihin bir parçası olarak yemeğin önemi üzerine tartışma yapmış olur, 5-Kültürlerarası gastromik meseleleri yeniden yapılandırıp biçimlendirmiş olur, 6- Mutfak sanatlarını ve yemeğin yolculuğunu etimoloji üzerinden incelemiş olur. |
Esas incelenecek dönem Ortaçağ ve Yeniçağ, özellikle de Avrupa’nın yemek tarihinde bir dönüm noktası olan 16. yy esas inceleme dönemimiz olacak. Meyvelerin, sebzelerin ve Eski Dünya ve Yeni Dünya arasında hazırlanan yemeklerin gizemli ve harika yolculukları devrin edebiyatından örneklerle incelenecek. Yeniçağ’da yemeği yaptığı büyüleyici yolculuğun arkaplanını keşfetmekte esas rehberimiz dilbiliminin olağanüstü bir dalı olan etimoloji olacak. Nuova Cucina’nın önde gelen örneklerini analiz ederek Avrupa’nın yemek alışkanlıklarının nasıl değiştiği ve Avrupa mutfağında yeni bir profilin yaratıldığı çalışılacak. Osmanlı saray mutfağı ve diğer saray mutfakları da orijinal metinlerden araştırılacak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Şarap: Erdem ve erdemsizlik;Roma ve Antik Yunan’da yemek | Historias curiosas del mundo, Has Bağçede ayş u tarab;History of Food, Mutfak sanatı. |
2) | Antik zamanlarda Asya ve Mısır’da yemek | History of Food, Mutfak sanatı. |
3) | Ortaçağ: Oruç ve şölen | Alimentazione e cultura nel Medioevo, proceedings of various symposiums. |
4) | Akdeniz’e karşı Kuzey Avrupa: Esas değişiklikler | Alimentazione e cultura nel Medioevo, La fame e l’abbondanza |
5) | Meyvelerin ve sebzelerin yolculuğu: Etimolojik yol. | çeşitli makaleler |
6) | Amerika’nın keşfi ve Avrupa masalarında yeni misafiler | çeşitli makeleler |
7) | Yeniçağ’ın ziyafet ve şölenleri | Film: Vatel El Rey se divierte |
9) | Osmanlı’da yemek | Osmanlı Saray Mutfağı, IV. Mehmet’in Edirne Şenliği |
10) | Majestik Osmanlı şölenlerinin bir parçası olarak yemek | Türk edebiyatında manzum surnameler: Osmanlı saray düğünleri ve şenlikleri, |
11) | Kahve: Sosyal tarih | |
12) | Savaş, açlık, bulaşıcı hastalıklar ve yemek | Powerty in Europe |
13) | Fakirlerin masaları: köylüler, forsalar, korsanlar, vs. | çeşitli makaleler |
14) | Yakınçağ’da Gastronomik değişiklikler ve sosyal sonuçları | Film: tampopo |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Boudan, Christian: Mutfak Savaşı, İstanbul, 2006. Rebora, G,ovanni: Çatal Kültürü, İstanbul, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | Arslan, Mehmet: Türk edebiyatında manzum surnameler: Osmanlı saray düğünleri ve şenlikleri, 1999, Ankara. Bilgin, Arif: Osmanlı Saray Mutfağı, İstanbul, 2005. Bober, Phyllis Pray: Antik ve Ortaçağda yemek kültürü: sanat, kültür ve yemek, 2003, İstanbul. Dalby, Andrew: Bizansın Damak tadı, İstanbul, 2004. Díaz, Lorenzo: La cocina del Quijote, Madrid, 2002. Díaz, Lorenzo:La cocina del barroco, Madrid, 2003. Hattox, Faroqui, Suraiya & Neumann, Christoph K. (eds) Soframız Nur Hanemiz Mamur, ed., 2006, İstanbul Ralph S.: Kahve ve Kahvehaneler, İstanbul, 1985. Iovino, Roberto & Mattionn, Ileana: Sinfonía gastronómica (Música, eros y cocina), Madrid, 2009, Koz, M. Sabri (ed) Yemek Kitabı, I. İstanbul, 2008 Montanari, Massimo: Alimentazione e cultura nel Medioevo, 1988, Roma-Bari. Montanari, Massimo: La fame e l’abbondanza, 1993, Roma-Bari. Montanari, Massimo: Il formaggio con le pere, 2008, Roma-Bari. Nola, Ruperto de: Libro de Guisados, Valencia, 1985. Nutku, Özdemir: IV. Mehmet’in Edirne Şenliği (1675), Ankara, 1987. Piñuela, José Deleito y: El Rey se divierte, Madrid, 1988. Routh, Shelagh y Jonathan: Notas de Cocina de Leonardo da Vinci: la afición desconocida de un genio,1999, Madrid. Yaşar, Ahmet: Osmanlı Kahvehaneleri, İstanbul, 2009. Yerasimos, Stefanos: Sultan Sofraları, 15. ve 16. Yüzyılda Osmanlı Saray Mutfağı, İstanbul, 2002 Zaouali, Lilia: L’Islam a tavola: Dal Medioevo a oggi, Roma, 2004. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 3 |
Arazi Çalışması | 1 | % 3 |
Derse Özgü Staj | 4 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 10 |
Toplam | % 41 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 31 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 10 | |
Toplam | % 41 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bankacılık ve Sigortacılık mesleklerinin temel kavramlarını anlama becerisine sahip olmak ve çalışma hayatında etkin bir şekilde kullanabilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili konularda, ferdi ve gerektiğinde ekip halinde çalışma becerisine sahip olmak ve sektörü ile ilgili yenilikleri takip ederek uygulayabilmek. | |
3) | Çalıştıkları sektörde hukuki sorumlulukları yerine getirebilecek, ilgili mevzuatı takip edip uygulayacak bilgi ve donanıma sahip olmak. | |
4) | Ülke ekonomisi ve işletmeler açısından, bankacılık ve sigortacılığın önemini anlamak ve doğru ifade edebilmek. | |
5) | Mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar kullanarak, mesleği ile ilgili çalışmalar yapabilmek, bilgi depolayabilmek ve bu bilgiyi yerinde ve etkin kullanabilmek. | |
6) | Günlük ticari faaliyetlerde sorunlara karşı pratik çözüm bulmak ve doğru karar verme becerisini kazandırmak. | |
7) | Bankacılık ve sigortacılık sektöründe ve genel olarak da finans sektöründe sorumluluk üstlenebilmek ve yasal şartları sağladıktan sonra kendi adına işyeri açıp, çalıştırabilecek niteliklere sahip olmak. | |
8) | Banka ve sigorta ile ilgili muhasebe işlemlerini yapabilme yeterliliğine sahip olmak. | |
9) | İş yaşamında, etkin iletişim kuran ve ikna becerisine sahip, müşteri ilişkilerini etkin kurabilecek yeterliliğe sahip olmak. | |
10) | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden- sonuç ilişkisine göre değerlendirebilmek, hangi bilgiyi, nerede, ne zaman ve nasıl kullanacağını bilen, meslek elemanı niteliğine sahip olmak. |