DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1413 | Osmanlı Türkçesi I | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bilindiği gibi Türkler tarihleri boyunca değişik alfabeler kullandılar. Yaygın olarak bilinenleri Göktürk, Uygur ve Arap alfabeleridir. Osmanlı Devleti zamanında devletin resmî dili Türkçedir. Osmanlı Türkçesi Alfabesi, 36 harften oluşmakla birlikte gruplandırmak suretiyle öğrenilmesi gereken 14 harftir. Bu alfabe, Arap alfabesi (28 harf) ile Farsça ve Türkçeden alınan harflerden meydana gelir. Osmanlı Devleti döneminde Türkçe üç kıtada (Asya-Avrupa-Afrika) yaygın olarak kullanılan bir dil olmuştur. Osmanlı kültür mirası varlıklarını daha yakından tanımak için üç dilin (Türkçe-Arapça-Farsça) harmanlandığı Osmanlı Türkçesi’ni biraz bilmek gerekir. O bakımdan bu ders, arzu edenler için bir başlangıç olabilir. Ülke içi veya dışı gezilerde, Osmanlı coğrafyasındaki eski tarihî eserlerin (çeşme, sebil, cami, türbe, han, hamam gibi) kitabelerindeki yazının tamamı olmasa bile birkaç kelimesinin okunması bile okuyana büyük heyecan ve mutluluk verir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; •Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır, •Osmanlı Türkçesi alfabesinin seslerini analiz eder, •Osmanlı Türkçesi’ni okuma-yazma becerisi kazanır, •Osmanlı tarihinin kütüphane ve arşiv kaynakları ile tanışır, •Osmanlıca kaynaklardan yararlanmak için Osmanlı Türkçesi’nin önemini kavrar. |
Osmanlı Türkçesi’nin, harflerle birleşmelerinden başlanarak, yapım ve çekim ekleri ve kurallarıyla öğretilmesi, metin okuma alıştırmaları. Osmanlı Türkçesi’ndeki Arapça ve Farsça unsurları, metin okuma alıştırmaları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtılması, giriş | |
2) | Latin alfabesinden önce Türklerin kullandıkları alfabeler ve bunlardan Arap alfabesi kökenli Osmanlı Türkçesi’ni öğrenmenin önemi. | |
3) | Osmanlı Türkçesi yazı sisteminin temel harflerinin kavratılması. | |
4) | Harf grupları. Harflerin birleşme özellikleri. Birleşen ve birleşmeyen harfler. | |
5) | Sesli harfler, harekeler ve işaretler. Uzun okutan harfler. | |
6) | Yalnızız | (Peyami Safa, Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul 1975, s. 46-48’den) |
7) | Miskinler Tekkesi | (Reşat Nuri Güntekin, Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul 1975, s. 42-44’den) |
8) | Belirlilik takısı, Şemsi ve Kameri harfler. Gramer: İsm-i fail, İsm-i Mef’ul | |
9) | Üsküdar ve Boğaziçi Mesireleri | (Ali Rıza, 13. Hicrî Asırda İstanbul Hayatı) |
10) | Üsküdar ve Boğaziçi Mesireleri | (Ali Rıza, 13. Hicrî Asırda İstanbul Hayatı) |
11) | Hıdrellez Günü Haydarpaşa Çayırı | (19. yüzyıl, Tarik’ten) |
12) | Hıdrellez Günü Çürüklük | (19. yüzyıl, Tarik’ten). Arapça ay adları. |
13) | İstanbul’un fethi | (Âşık Paşazade Tarihi’nden, İstanbul 1332) |
14) | Milli Mücadele Başlarken | (Atatürk, Nutuk, İstanbul 1927) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri, II, Ankara 1993, s. 214-218. Kaynak : Reşad Nuri [Güntekin], Leyla ile Mecnûn, İstanbul 1928, s. 47-53. Kaynak: M. Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul 1975, s. 46-48. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 1 | 5 | 5 |
Ödevler | 8 | 3 | 24 |
Küçük Sınavlar | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 97 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |