DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1121 | Tiyatroya Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | none |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Antik Yunan’dan 18. yüzyıla değin tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenci; 1- Tiyatro sanatını tanır, tarihsel sürecini öğrenir, dram sanatı hakkında bilgi sahibi olur. 2- Başta tiyatro olmak üzere sanatının toplum üzerindeki yansımasını ve etkisini değerlendirme yetisi kazanır. 3- Kültür ve Tiyatro arasındaki ilikiyi anlar ve analiz eder. 4- Farklı tiyatro türlerini, drama formlarını tanır, bu türleri Dönemlerine göre değerlendirir, ve karşılaştırır. 5- Rejisör, dramaturg, aktör gibi tiyatro görevlilerini tanımlar, işlevselliklerini tartışır, sanat-sanatçı ilişkisini Kurar. 6- Komedya, tragedya, fars, beden-dili, ses, diksiyon ,tirad gibi sahne sanatı terimlerini tanır, genel kültürünü geliştirir. 7- Çağdaş tiyatro algısını kavrar, tanımlar. Çağdaş tiyatro Akımlarını , diğer akımlarla tarihsel süreçlerine göre Karşılaştırır, değerlendirir. Analiz etme ve yorumlama yetisinin geliştirir. 8- Tiyatro oyunlarını/metinleri analiz etme yöntemlerini öğrenir ve tanır. Eleştirsel gözle düşünme, değerlendirme yetisi kazanır ve ya geliştirir. |
Başlangıcından günümüze uzanan Tiyatro tarihi, tiyatro akımları, dram sanatının temel türleri, tiyatro terimleri, tiyatro tarihine yöne veren önemli yazarlar, yönetmenler ve tiyatro kuramcılarını incelemek, tiyatro oyunları izlemek ve değerlendirmek dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tiyatro Nedir? | Sanat ve Tiyatro. Tiyatro tanımı. |
2) | Tiyatronun Kaynağı ve Kökeni | M.Ö 500’lü yıllarda yaşam ve sanat |
3) | Antik Medeniyetlerde Tiyatral Törenler/ Ayinler/ Kutlamalar | Eski Mısır , ve Anadolu Medeniyetlerinde çok tanrılı dinler, Dini Törenler. “Osirisin Acı Çekme” oyunu |
4) | Antik Yunan Tiyatrosu | Atina’da yaşam, Zeus / Apollon Törenleri ve Dionisos Şenlikleri |
5) | Tragedya ve Komedya | Poetika / Aristotales , Sofokles, Euripides ve Aristophanes |
6) | Roma Dönemi Tiyatrosu | Kolezyum, Gladyatörler ve Arena, Terentius, Plautus. |
7) | Temel Tiyatro Terimleri ve Dram Türleri | Tiyatro Terminolojisi ve Komedi, Trajedi, Drama ve alt türler. |
8) | Ortaçağ Tiyatrosu / Temel Tiyatro Terimleri | Kilise, Din ve Sanat, Esnaf loncaları, Oyun: Ademoğlu (everyman) |
9) | Rönesans ve Tiyatro | İspanya, Fransa, İtalya- Mimari, Akımlar,Commedia Dell’arte, Lope De Vega, Moliere, Racine, Calderon, |
10) | Elizabeth Dönemi Tiyatrosu | 16. yy’da edebiyat,İngiltere’de rönesans, Saray-Kilise,W.Shakespeare |
11) | Tiyatroda Akımlar / Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro | Klasikçilik, Romantizm, Naturalizm(doğalcılık) Simgecilik, Dışavurumculuk, Gerçekçilik / Üç Kuruşluk Opera / B. Brecht |
12) | Stanislavski, Çehov ve Moskova Sanat Tiyatrosu | Stanislavski Metodu, Martı, Vişne Bahçesi , Vanya Dayı Anton Çehov |
13) | Çağdaş Tiyatro Anlayışı ve Çağdaş Yazarlar | Absürd, Avant-garde, Underground , İn-yer-face tiyatro hareketleri. |
14) | Çağdaş Tiyatro Algısı ve Çağdaş Oyunlar | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Dünya Tiyatro Tarihi 1- 2 / Özdemir Nutku Tiyatro Tarihi /Memet Fuat Antik Yunan Tragedyaları / Sofokles, Eurupides Poetika / Aristotales Bütün Oyunları / Shakespeare, Brecht, Çehov Dram Sanatı / Özdemir Nutku Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi / Sevda Şener |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 3 | % 5 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 3 | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 4 | 12 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan vücudunun temel yapısını, baş-boyun bölgesi öncelikli olmak üzere sistemleri oluşturan organları ve yapıları öğrenir. | 2 |
2) | Diş protez laboratuarında kullanılan donanım ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Diş protez laboratuarlarında yapılan çalışmaları teorik olarak bilir ve pratik uygulamasını yapabilir. | 1 |
4) | Temel bilgisayar kullanım bilgisi yanında, mesleğiyle ilgili yazılımları ve donanımları kullanmayı öğrenir. | 4 |
5) | Doğru iletişim için diş hekimliği terminolojisini bilir. | 2 |
6) | Çiğneme sistemindeki yapıların protetik ve ortodontik tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli protez ve apareyleri üretebilir. | 3 |
7) | Diş protez laboratuvarı ile ilgili ekipmanı kullanabilir, bakımını ve gerektiğinde basit onarımlarını yapabilir. | 1 |
8) | Laboratuvarda kendisi ve diğer çalışanları çapraz enfeksiyondan korumak için gereken hijyen kurallarını bilir ve uygular. | 1 |
9) | Diş hekimleri ve diğer diş protez teknikerleri ile etkili iletişim kurabilir. | 1 |
11) | Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. | 1 |
12) | Diş protez teknolojisine ve bununla birlikte diş hekimliğine ait her türlü gelişmeyi ve yeniliği takip eden ve bunları uygulamak için girişimde bulunan, özgüveni yüksek, ulusal ve uluslararası düzeyde saygı duyulan diş protez teknikeri olmak. | 1 |
13) | Teorik mesleki becerilerini pratik uygulama olarak hayata geçirebilen güncel donanıma sahip bir protez teknikeri olmak | 1 |
14) | Diş protez teknolojisi konusunda teorik ve pratik bilgiye sahip diş protez teknikerleri olarak kendi başına veya bir ekip içinde her türlü protetik apareyi üretebilir. | 1 |
15) | Bu hizmeti üretmek için kendi başına bir laboratuar açabileceği gibi özel veya kamu kuruluşlarında da mesleğini icra edebilir. | |
16) | Diş hekimliğindeki gelişmeler doğrultusunda, bilim ve teknolojiden yararlanarak hekimlerin istediği her türlü protetik ve ortodontik apareyi kendi başına üretebilir. | |
17) | Apareylerdeki bozuklukları onarabilir. Bu uygulamaları yaparken evrensel değerlere dikkat eder, etik ilkelere bağlıdır ve sorumluluk sahibi bir diş protez teknikeri olarak çalışır. |