ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT5018 | Uyarlanabilir/Yardımcı Teknolojiler | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. TUFAN ADIGÜZEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, özel eğtime ihtiyacı olan bireylerin eğitiminde kullanılmak ve onlara yardımcı olmak üzere oluşturulan uyarlanabilir ve yardımcı teknolojilerin temelleri, teknikleri ve uygulanma alanlarına dair becerileri öğrencilere kazandırmaktır. Dersin birincil hedefi, basitten en karmaşık teknolojilere kadar geniş bir alanda, engelli bireylerin öğrenmelerinde önündeki engelleri kaldırmak üzere bilgisayar ve eğitim teknolojilerinden nasıl faydalanılabileceğini göstermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Evrensel Tasarım prensiplerini açıklayabilir. 2- Yardımcı Teknolojiler ile Öğrenmeye yönelik Evrensel tasarım arasındaki farkları ayırt edebilir. 3- IEP (Kişiye Özel Eğitim Programı)’nın temel prensiplerini ve amaçlarını kavrayabilir. 4- Yardımcı Teknolojilere dair yasal mevzuatları takip edebilir. 5- Okullarda teknoloji kullanımı ile ilgili etik ve yasal konuları açıklayabilir. 6- Yardımcı teknolojiler ile bağlantılı ulusal ve yerel kuruluşları belirleyebilir. 7- Yardımcı teknolojileri geliştirme sürecini ve bu süreçte yer alan profesyonellerin rollerini açıklayabilir. 8- Engelli kategorilerine uygun yardımcı teknolojileri ve detaylarını kavrayabilir. 9. AT ölçme ve değerlendirme kriterleri sürecini tartışabilir. 10- Erişilebilirlik kriterlerine göre web sayfalarını test edebilir. |
IEP (Kişiye Özel Eğitim Programı) ve Evrensel Tasarım (UD)/Erişimi, Özelleştirilmiş Uyarlanabilir Aygıtlar and Stratejiler, Windows & Mac Erişilebilirlik Araçları, Metin Okuma, Sesi Metne Çevirme, Web Erişilebilirliği ve Temel Programlama Teknikleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Yardımcı Tekenolojiler: Tanım, Kurallar, Devamlılık ve Sınıfiçi Kullanım, 2004 Yardımcı Teknolojiler yasasına genel bir bakış | Blm. 1: (Beard, Carpenter & Johnston) |
3) | Evrensel Tasarım Erişilebilirlik Öğrenmeye Yonelik Evrensel Tasarım | Blm. 1: (CEC) |
4) | AT & UDL Kullanım Alanları UD & UDL İlişkisi | Blm. 3: (CEC) Blm. 4: (CEC) |
5) | Yardımcı Teknolojileri Değerlendirme Yardımcı Teknolojileri Değerlendirmede Kullanılan araç ve çerçeveleri Keşfetme | Blm. 3: (Beard, Carpenter & Johnston) |
6) | IEP (Kişiye Özel Eğitim): Amaçlar ve Çıktıları | |
7) | Yardımcı Teknolojiler & Otizm | |
8) | Çocuklar ve ergenler için Yardımcı Teknolojiler | Blm. 4: (Beard, Carpenter & Johnston) |
9) | İleri seviye engelliler için Yardımcı Teknolojiler | Blm. 5: (Beard, Carpenter & Johnston) |
10) | Yardımcı Teknolojiler: Konumlama ve Hareket Kabiliyeti | Blm. 6: (Beard, Carpenter & Johnston) |
11) | İletişim için Yardımcı Teknolojiler | Blm. 7: (Beard, Carpenter & Johnston) |
12) | Yardımcı Teknolojiler: Duyu ve algı zayıflığı | Blm. 8: (Beard, Carpenter & Johnston |
13) | Uzaktan Eğitim için Yardımcı Teknolojiler Web Erişilebilirliği | Blm. 10: (Beard, Carpenter & Johnston) |
14) | Proje Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Johnston, L., Beard, L. A., & Carpenter, L. B. (2011). Assistive technology: Access for all students (2nd ed.). Pearson Merrill/Prentice Hall: Upper Saddle River, NJ. (ISBN: 0-13-705641-9) • Council for Exceptional Children (2005). Universal design for learning: A guide for teachers and education professionals. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Merrill Prentice Hall. (ISBN: 0-13-1701606 9780131701601) |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 20 |
Ödev | 2 | % 40 |
Projeler | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 80 | 80 |
Ödevler | 2 | 40 | 80 |
Toplam İş Yükü | 202 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme becerisi. |