MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3132 | Siber Kültür | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Elektronik iletişim teknolojileri, bilgi ve eğlence üzerine yeni kavramlar üretti. Bu yeni teknolojiler varlık ve gerçekle ilgili algımızı değiştirmeye başladı. Bu durum beden, kimlik ve benlik deneyimlerimizi dönüştürdü. Kamusal alan, kentsel mekan ve mimari mekan gibi kavramlar konusunda anlayışımızı değiştirdi. Bu ders görüntü, görsellik ve siber kültür'ün geniş kültürel tarihi içindeki değişiklikleri incelemek için tasarlanmıştır. Siberuzay kültürü, sanal gerçekliği toplum, gerçeklik, benlik ve insan ve yapay yaşam arasındaki sınır hakkında spekülasyon yapmak için kullanan sanat, film ve edebi eserler (roman) üzerinden incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Siberuzay, sanal kimlik, siberkültür, cyberpunk, technoculture, Telepresence, yapay zeka, gerçek, metinlerarasılık, vb. gibi kavramların tanımı ve uygulamasının kavranması. 2) Bu "yeni" teknolojilerin sosyal, kültürel, psikolojik ve politik etkilerini ortaya koyma. 3) Siber kültür içinde görme, görsellik ve sanat anlayışını geliştirme. 4) Kültür tarihi içerisindeki değişimin yönü ve işlevi üzerine yeterli bir eleştiri formüle etme. 5) Güzel sanatlar, müzik ve film alanlarındaki kültürel ürünler ilgili olarak Cyberpunk teorisi, üzerinden bir anlayış geliştirmek. 6) Pornografi, ırk, cinsiyet, kamusal alan, kimlik, özgürlük gibi kavramları ve bunların siber kültür ile olan ilişkileri etrafında dönen konuları tartışmak. 7) Alan içerisindeki edebi eserler üzerinde tartışmalar yürütmek. 8) Basit bir site veya bir blog oluşturmak aracılığıyla sanal sunum yapmak. |
Dönem boyunca yapılan sunum, okuma ve projelerle öğrenciler siber kültür kavramını ve yaşamımızdaki yansımalarını incelerler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş / Müfredatın gözden geçirilmesi. | yok |
2) | Yeni teknolojilerde Görsel Kültüre giriş: Siberuzay nedir ve postmodern bir dünyada sanatla, edebiyatla, filmlerle, müzikle, yaşam tarzlarıyla, politikayla ve cinsellikle ilişkisi nedir? | Konuyla ilgili okuma |
3) | Sanal olanın kültürel tarihi: yeni kültürel deneyim modları ve pornografi üzerine sorular, hackleme, ırk ve cinsiyet stereotipleri, bilgi edinme özgürlüğü ve telif hakları. | Konuyla ilgili okuma |
4) | Sosyal Siberuzayın Kökenleri: Teknoloji ve Toplum çarpıştığında, Sanal Kamusal Alan | Konuyla ilgili okuma |
5) | inşa edilmiş İnsan Bedeni ve Sanat: Stelarch'ın Sanatı, çalışmaları ve 'Transhumanism' , Beden ve Makine arasındaki Sanat Gösterim: Ghost in the Shell | Konuyla ilgili okuma |
6) | Sanal Bedenler ve İnsanın Tanımı: Bilim Kurguda İnsan ve Makine Gösterim: Matrix | Konuyla ilgili okuma |
7) | Ekranın ötesinde, Sanal Gerçeklik arayüzünün içine: Jeffery Shaw'ın Sanatı ve çalışmaları | vizeye hazırlık |
8) | Dönem İncelemesi | Dönem boyunca yapılan okumaların gözden geçirilmesi |
9) | Sanat ve Yapay Zekada etkileşimli anlatılar: doğrusal dizimi Reddetme. Sanal sanat ve sanal galeriler, nesnesiz sanat. | Konuyla ilgili okuma |
10) | Sanal Şehir: Siberuzay ve Enformasyon Superotoyolları. Bill Viola, Dennis Oppenheim ve Diana Thater'in İşleri. | Konuyla ilgili okuma |
11) | Sanal kimlik, sanal öğrenme, Dijital Dünyada 'Telepresence' ve Benlik | Konuyla ilgili okuma |
12) | Siberpunk (Technoculture) Evrimi: Neuromancer ile ilgili tartışma Anime Serisi Gösterimi: 'Neon Genesis Evangelion' dir. Hideaki Anno. | Konuyla ilgili okuma |
13) | Postmodern zamanlarda Post ve Post-post Siberpunk. Gösterim: "Bladerunner" yönetmen: Ridley Scott | Konuyla ilgili okuma |
14) | Dönemin tekrarı | tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reading will be given on a weekly basis |
Diğer Kaynaklar: | 1) McLuhan, "Understanding Media" 2) Jean Baudrillard, "Simulations and Simulacra" 3) Walter Benjamin, "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction" 4) Lev Manovich, "The Automation of Sight: From Photography to Computer Vision" 5) Bill Nichols, "The Work of Culture in the Age of Cybernetic Systems" 6) Donna Haraway, "Manifesto for Cyborgs" 7) Paul Virilio, “Speed and Information: Cyberspace Alarm!” 8) Slavoj Zizek, "From Virtual Reality to the Virtualization of Reality" 9) M. Christine Boyer,"The Imaginary Real World of Cybercities" 10) Marshall Berman, “All That is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity” 11) Michael Rush, “New Media in Late 20 th Century Art” 12) Andrew Butler,” Cyberpunk” 13) Theodor W. Adorno, “The Culture Industry - Selected Essays on mass culture” 14) Mark Dery, “Escape Velocity: Cyberculture at the End of the Century” 15) William Gibson, “Neuromancer” 16) Neal Stephenson, “Snow Crash” 17) Fredric Jameson, "Progress Versus Utopia; or, Can We Imagine the Future?" |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ödev | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 60 |
Ödevler | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 |
Final | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |