PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1001 | Sosyal Bilimlerde Metodoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders Sosyal Bilimlerde bilimsel yaklaşımları açıklamayı amaçlamaktadır. Bilimin anlamı, bilimsel yaklaşımlar, araştırma metodolojileri ve etik konuları bu dersin ana konuları arasındadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki yetkinlikleri kazanması beklenir: 1. Ana metodolojik yaklaşımları tanır. 2. Teori ve metodoloji arasındaki ilişkiyi anlar. 3. Çeşitli sosyal araştırma yöntemlerini anlar. 4. Sosyal araştırmalarda etik konuları kavrar. 5. Bir araştırma projesi tasarlamaya başlar. |
Bu ders sosyal bilimlerde farklı araştırma yapma biçimlerini tartışır, araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve araştırma yöntemlerinin pratik kullanımını öğretir. Bu ders aynı zamanda öğrencilere sosyal bilimlerde metodolojinin temel ilkelerini kazandırmayı ve bunları mevcut sosyolojik araştırmaları okumada ve bunları kendi araştırma projelerini tasarlama ve yürütmede kullanmalarına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş ve ders içeriği | |
2) | Bilim ve Araştırma | Haftalık okumalar |
3) | Sosyal Araştırmanın Temel Tipleri | Haftalık okumalar |
4) | Kuram ve Araştırma & Metodolojinin Anlamı | Haftalık okumalar |
5) | Quiz | |
6) | Sosyal Araştırma Etiği & Literatür Araştırması | Haftalık okumalar |
7) | Nitel ve Nicel Araştırma Tasarımı | Haftalık okumalar |
8) | Nitel ve Nicel Ölçme | Haftalık okumalar |
9) | Nitel ve Nicel Ölçme | Haftalık okumalar |
10) | Quiz | |
11) | Konu tekrarı | |
12) | Araştırma Önerisi Final projesi Sunumları | |
13) | Araştırma Önerisi Final projesi Sunumları | |
14) | Araştırma Önerisi Final Projesi Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Reading materials will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | Bailey, Kenneth D.. Methods of Social Research. Neuman, Lawrence W.. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 40 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 1 | 25 | 25 |
Proje | 1 | 35 | 35 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |