MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FİZ6034 | Genel Rölativite Teorisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SARPER ÖZHARAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Genel Relativite Kuramı ve altında yatan temel düşünce, Kuvantum Kuramı ile birlikte, 20. yüzyılı yaratan bir öğretidir. Bu nedenle dersin amacı, genç isteklilere, matematiği en uygun bir araç olarak kullanarak, bu fikir aracılığıyla evrene nasıl bakılabileceği hakkında bir fikir verebilmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Birbirine eşdeğer olan birden fazla yani kendisininkinden farklı bakış açıları olabileceğinin farkına varmak. 2- Evreni birarada tutan temel yasa olarak gravitasyonel çekim yasasının matematik bir modellemesi 3- Evrenin içinde değil üzerinde yaşadığımız ve kütlenin bu evreni eğrisel bir yüzey haline getirdiği 4- Işık hızı evrenin yapısını nasıl belirler 5- Tüm evrende geçerli varsaydığımız Einstein denklemlerinin çözümleyen matematiği görmek, özellikle karadelik’lerin varlığını matematiksel olarak görmek |
Genel görelilik, uzay-zaman koordinatları ve dönüşümleri, enerji-madde ilişkisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | METRİK VE DÜZ UZAYLARDA UZAKLIK, EUCLID UZAYLARI | |
2) | MINKOWSKI UZAYI, KOVARYANS VE KONTRAVARYANS | |
3) | GENEL KOORDİNAT DÖNÜŞÜMLERİ, METRİĞİ UZAY-ZAMAN'A BAĞLI UZAYLAR | |
4) | KOVARYANT TÜREV, AFİN BAĞLAR | |
5) | EĞRİSELLİK KAVRAMINI ANLAMAK, PARALEL KAYDIRMA | |
6) | GEODESIC: TANIM VE KAVRAM | |
7) | 4-BOYUTLU UZAYDA KOVARYANT MAXWELL KURAMI | |
8) | MADDENİN VARLIĞI VE ENERJİ TENSÖRÜ | |
9) | NEWTON MEKANİĞİ VE GALILE KOVARYANSI | |
10) | EINSTEIN'IN ÖZEL RELATİVİTESİNİN TEMEL İLKELERİ | |
11) | LORENTZ DÖNÜŞÜMLERİNİN CEBİRSEL YAPISINI ANLAMAK | |
12) | IŞIK HIZI İLKESİ VE RELATİVİST İNVARYANS | |
13) | GENEL KOORDİNAT DÖNÜŞÜMLERİ ALTINDA İNVARYANT BİR TEORİ YAPMAK | |
14) | KUVVETİN GEOMETRİLEŞTİRİLMESİ YA DA EINSTEIN'IN GENEL RELATİVİTESİNE KISA BİR GİRİŞ |
Ders Notları / Kitaplar: | General Relativity, An Introduction for Physicists, M. P. Hobson, G. P. Efstathiou and A. N. Lasenby, Cambridge Univ. Press , 2006 |
Diğer Kaynaklar: | Introducing Einstein’ s Relativity, Ray D’ Inverno, Oxford Univ. Press, 1998 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 44 | 44 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |