MAT5027 Finansta Hesaplamalı ModüllerBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT5027 Finansta Hesaplamalı Modüller Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. GENCO FAS
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders finansta bilimsel hesaplama ve simülasyonun tanım ve analizlerini öğrencilere sunar. Matematiksel finans, nümerik metodlar ve bilgisayar simülasyonu gibi disiplinlerarası alanlarla ilgili olan ders, trade etmek, yataırım analizi ve risk yönetimi alanlarda kullanılmak üzere dizayn edilmiştir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersi tamamlayan öğrenciler:
- lineer ve lineer olmayan denklemleri çözme yöntemlerini,
- önemli teorik sonuçların mantıksal ispatlarını,
- gerçek hayattan finans örnekleri için simülasyon yöntemlerini,
- nümerik teknikler kullanarak finansal karar vermeyi
öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğinde trade etmek, yatırım kararı vermek ve hedging için nümerik metodlar ve bilgisayar simülasyonları bulunmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hatalar, Normlar, Koşul Sayıları
2) Lineer sistem çözümü (uygulama: Markov Zincirleri)
3) En iyi uyum ve en küçük kareler metodları (Uyg.: CAPM)
4) Lineer olmayan denklemler (Uyg.: Zımni Volatility, Oynaklık Primi)
5) Optimizasyon (Uyg.: Optimal Portföy)
6) İnterpolasyon ve uygulamalar
7) Kuadratür (Dördün) (Uyg.: European Claim Fiyatlama)
8) Adi Diferansiyel Denklemler için Nümerik Metodlar
9) Black-Scholes Denklemleri ve Isı Denklemi
10) Kısmi Diferansiyel Denklemler için Açık Sonlu Fark
11) Backward Sonlu Farkı ve & Crank-Nicolson Şeması
12) European Claim Fiyatlama
13) Binom Ağaçları için CRR Modeli
14) Amerikan Opsiyonları için Nümerik Metodlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Seydel, R. "Tools for Computational Finance" (latest edition).
Siegman and Davis. "Matlab Primer", Chapman/Hall.
Diğer Kaynaklar: "Implementing derivative models" by L. Clewlow, Ch. Strickland. John Wiley and Sons, Ltd., 1998.
"Statistical Analysis of Financial Data in SPlus" by Ren A. Carmona. Springer Texts in Statistics, January 2004.
"Introduction to Stochastic Calculus Applied to Finance" by D. Lamberton and B. Lapeyre. Chapman and Hall/CRC, 1996.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Küçük Sınavlar 3 % 15
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Proje 1 10 10
Küçük Sınavlar 3 6 18
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 2
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 2
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 3
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 2
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 2
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 3
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 2
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 4
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek