MAT5026 Finansta Stokastik HesaplamalarBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT5026 Finansta Stokastik Hesaplamalar Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. GENCO FAS
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders finansal uygulamalarda ortaya çıkan rassal süreçlerin tanım ve analizlerini sunmayı hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersi başarıyla tamalayan öğrenciler:
- Verilen bir araştırma problemi için uygun rassal süreç modelini ve analizini,
- Gerçek rassal olguları modellemek için rassal süreçlerdeki teorileri uygulamayı,
- Finansal rassal süreçlerin analizini,
- Gerçek hayat finansal rassal süreçleri modellemeyi
öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu derste kapsanan başlıklar: rassal süreçlerin tanım ve snıflandırılması, Poisson süreçleri, Yenilenme Süreçleri, MArkov Zincirleri ve Martingalelerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Rassal Süreçler: Tanım ve Sınıflandırma
2) Risk Süreçleri
3) Poisson ve Yenilenme Süreçleri
4) Tesadufi Hareket ve Markov Zincirleri (Ayrık ve sürekli zamanlı)
5) Martingale ve Brown Devinimi
6) Black-Scholes opsiyon fiyatlama modeli
7) Ölçümün değişimi argümanları için kullanılan Girsanov teoremi
8) Risk nötral fiyatlandırma ve kısmi diferansiyel denklemlerle döviz opsiyonu (currency option)
9) Fiyatlandırma ve sabit getirili modeller
10) Atlama süreci ve opsiyon fiyatlandırma
11) Dinamik Arbitraj Fiyatlama Teorisi
12) Varlık Değerlemesinde Dinamik Ekonometrik Model Simülasyonları
13) Dinamik Ekonometrik Modellerin Tahmininde Asimptotik Teori
14) Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Stochastic Processes for Insurance and Finance" by Tomasz Rolski, Hanspeter Schmidli, Volker Schmidt, and Jozef Teugels, John Wiley & Sons, 2009
Diğer Kaynaklar: "Stochastic Processes" by Sheldon Ross, Wiley Series in Probability and Mathematical Statistics.
"An Introduction to Stochastic Modeling" by S. Karlin and H.E. Taylor.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 15
Ara Sınavlar 2 % 45
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Proje 1 10 10
Küçük Sınavlar 3 6 18
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme.
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme.
10) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek.
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek.