MAT5025 Finansal MatematikBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT5025 Finansal Matematik Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. GENCO FAS
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı faiz kuramı konusunda altyapı oluşturmak, nakit akışlarını yorumlamasını sağlamak ve yatırım değerlendirmelerini yapabilmesini sağlamaktır. Dersin içeriği aktüerya alanındaki ulusal ve uluslararası sınav içeriklerine uyum sağlamayı amaçlamaktadır.


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenci bileşik faiz kuramını, nakit akışlarının peşin ve birikimli değerlerini hesaplamada ne şekilde kullanacağını, temel ve genel anuite çeşitlerini ve kazanç oranı hesaplamaları ile yatırım kararları karşılaştırmaları yapmayı öğrenecektir. Bunun ötesinde bu ders, borç ödeme yöntemleri ve bazı özel ürünler konusunda da altyapı oluşturacaktır.

Dersin İçeriği

paranın zaman değeri, basit ve bileşik faiz, peşin ve birikimli değer, faiz problemler çözümleri, basit ve genel anuiteler, kazanç oranları, amortisman çizelgeleri ve borç ödeme fonu,iskonto edilmiş nakit akışı, anapara itfalı poliçeler.



Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Faiz ölçümü. Birikim ve miktar fonksiyonları, efektif faiz oranı, basit ve bileşik faiz oranı, bugünkü değer, efektif iskonto oranı,nominal faiz ve iskonto oranı.
2) Faiz ölçümü devam. Anlık faiz ve iskonto, faiz problem çözümleri, değer eşitlikleri, bilinmeyen süre, bilinmeyen faiz çözümleri.
3) Temel anuiteler:Dönem sonu anüite, dönem başı anuite, herhangi bir zamandaki anuite değeri, sonsuz anuiteler, bilinmeyenin zaman olduğu durumlar, değişken faiz.
4) Genel anuiteler: faiz dönüşüm döneminden farklı sıklıkta yapılan ödemeler, sürekli anuiteler, bilinmeyen zaman ve bilinmeyen faiz çözümleri.
5) Genel anuiteler devam: temel değişken anuiteler, genel değişken anuiteler, sürekli değişken anuiteler.
6) Kazanç oranları: iskonto edilmiş nakit akış çizelgeleri, tek kazanç oranı, yeniden yatırım oranı, bir fonun faiz değerlemesi.
7) Kazanç oranları devam: zaman ağırlıklı faiz oranı, portföy yöntemi ve yatırım yılı yöntemi.
8) Tekrar ve problem çözümleri.
9) Amortisman çizelgeleri ve borç ödeme fonu: açık borç bakiyesi, amortisman çizelgesi, borç ödeme fonu.
10) İskonto edilmiş nakit akışı devam: enflasyon etkisi, bir fonun kazancı, yatırım performansının ölçümü.
11) Anapara itfalı poliçeler: prim hesaplaması, poliçenin değeri, p-dönem prim ödemeli poliçenin değeri.
12) Anapara itfalı poliçeler devam: iştira ve tenzil değerleri ve poliçe değişiklikleri, faiz oranlarındaki değişimler, yeniden yatırım oranı.
13) İskonto edilmiş nakit akışı: net nakit akışları, net bugünkü değer ve kazanç, iki yatırımın karşılaştırılması, borç alma ve vermede farklı faiz oranları.
14) Genel tekrar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The Theory of Interest, Kellison S.G., Irwin Inc., U.S.A., 1991.


An Introduction to Mathematics of Finance, Cutcheon, J.J. and Scott, W.F., , Butterworth-Heinemann, Oxford, 1996.
Diğer Kaynaklar: SOA sınav soruları/SOA exam questions.
http://www.soa.org/education/exam-req/syllabus-study-materials/edu-multiple-choice-exam.aspx

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 3 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Proje 1 15 15
Ödevler 4 10 40
Küçük Sınavlar 3 6 18
Ara Sınavlar 1 19 19
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 3
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 2
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme.
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 3
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 3
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 2
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 3
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek