MAT5024 Risk YönetimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT5024 Risk Yönetimi Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İRİNİ DİMİTRİYADİS
Opsiyonel Program Bileşenleri: Konuk konuşmacıların davet edilmesi.
Dersin Amacı: Ders, sabit getirili enstrümanların faiz oranlarındaki değişikliklere olan duyarlılıklarının ölçülmesinde ve faiz oranı kaynaklı risklerin yönetilmesinde izlenecek yol haritalarını portföy yöneticisi/yatırımcı olmayı hedefleyen öğrencilere tanıtacaktır. Diğer yandan opsiyon ve futures kontratları ve bu araçların finansal risklerin yönetiminde kullanımıyla ilgili bilgiler verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenciler, Sabit getirili yatırımların faiz karşısında nasıl etkilendiğini ve Opsiyon ve futures kontratı kullanılarak yapılabilecek finansal risk yönetimi (hedging) uygulamalarını öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Sabit Getirili Yatırımlar ve Faiz Oranı ile etkileşimleri, Opsiyon ve Futures Kontratlarının tanım ve uygulamaları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bono nedir? Bonoların özellikleri, çeşitleri ve finansal işlemleri
2) Bono fiyatlama ve Bonoların getirilerinin hesaplanması.
3) Bonoların faiz oranı riskini ölçümü. Bono risk ölçümü için durasyon ve konveksite.
4) Bono portföyleri için faiz oranı riskinin yönetilmesi.
5) Opsiyon kontratları: Tanımı ve Finansal İşlemleri
6) Opsiyon Kontratları (devam)
7) Opsiyon kontratları kullanarak oluşturulabilecek çeşitli yatırım pozisyonlarının nakit akışı ve karlılık diagramları.
8) Opsiyon fiyatlama
9) Opsiyon fiyatlama (devam)
10) Futures kontratlarının tanımı ve finansal işlemleri
11) Futures kullanarak finansal riskleri yönetme.
12) Hedge uygulamalarında optimal kontrat sayısının saptanması.
13) Basis risk kavramı
14) Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Options, Futures and Other Derivatives, John C. Hull, Prentice Hall; 6 edition
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 3 8 24
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 2 3 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 2
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 2
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 2
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 3
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama.
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 3
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek