MAT5017 OlasılıkBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT5017 Olasılık Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. GENCO FAS
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders rassal süreçlere ve bu süreçlerin yöneylem araştırmasında, yönetim bilimlerinde ve üretim ve hizmet sektörünü hedefleyen mühendislik alanlarında kendine yer bulan uygulamalarına bir giriş niteliği taşımaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenciler, bu dersin sonunda stokastik modelleme yapma becerisi edinecek ve rassal surecleri taniyacaklardir.

Dersin İçeriği

Temel olasılık derslerinde edinilen bilgilerin kısa bir tekrarının ardından ayrık ve sürekli zamanlı Markov zincirleri, Poisson süreçleri, yenileme süreçleri (renewal processes) ve yeniden üretici süreçler (regenerative processes) işlenecektir. Envanter ve kuyruk teorilerinden ve finans alanından da seçme uygulamalara yer verilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Olasılık kavramları (kısa tekrar)
2) Bazı Temel Ayrık ve Sürekli Olasılık Dağılımlar
3) Rassal Süreçlere Giriş, Tanımlar, Koşullu Beklenen Değer ve Varyans
4) Dallanma Süreçleri
5) İki boyutlu Rastgele(Sarhoş) Yürüyüş ve Bernoulli Süreçleri
6) Ayrık Zamanlı Markov Zincirleri (Tanım, Sınıflandırma, Geçiş Matrisi)
7) Limit ve Durağan Dağılımlar
8) Üstel Dağılım
9) Poisson Süreçleri
10) Sürekli Zamanlı Markov Zincirleri
11) Limit Olasılıkları, Vuruş Olasılık ve Zamanları
12) Kuyruk Teorisinden Uygulamalar
13) Little Kanunu ve Uygulamaları
14) Brown Hareketine Giriş

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Introduction to Probability Models, Sheldon Ross, Academic Press, 9th Edition
Diğer Kaynaklar: Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Walpole, Myers, Myers, Ye, Prentice Hall, 8th edition.

Introduction to Probability, Bertsekas, Tsitliklis

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 9 126
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 3 8 24
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme.
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme.
10) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme.
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek.
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek.