KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KHK5601 | Anayasa Hukuku | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. DİDEM YILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. DİDEM YILMAZ Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | 1982 Anayasasının sistematik yapısının, anayasa hukukunun genel esasları ile birlikte ele alınarak incelenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Devlet, devlet biçimlerini ve Anayasa kavramlarını tanımlar. II. Hükümet sistemlerini ayırt ve analiz eder. III. Siyasi iktidar ilişkilerini (yasama, yürütme ve yargı arasındaki ilişkileri) yorumlar. IV. Temel hak ve özgürlüklerin önemini açıklar. |
* Anayasa Hukukuna Giriş, temel kavramlar: Devlet Ve Anayasa.1982 Anayasasının sistematiği takip edilerek sosyal ve ekonomik hakları ve sonrasında siyasi hakların incelenmesi. * 1982 Anayasası’nın ouşum süreci, genel özellikleri ve temel esasları; sunum konularının dağıtılması. * Temel hak ve özgürlüklere ilişkin genel esasların değerlendirilmesi. Kişi hakları ve ödevlerine ilişkin temel düzenlemelerin ele alınması. *Siyasi sistemler üzerine kısa giriş. Parlamenter sistemin tanıtılması. 1982 Anayasasının benimsediği sistemin incelenmesine yasama kuvveti ile başlanması * Kanun yapım süreci ile Meclisin bilgi edinme ve denetim yolları. *Yürütme kuvvetine giriş.Cumhurbaşkanın, başbakanın ve bakanlar kurulunun seçim ve oluşum süreçlerinin incelenmesi, görev ve yetkileri. * Merkezi idare-yerel idare ayrımı ve buna ilişkin temel ilke ve özellikler. İdare teşkilatına genel bir bakış. * Yargı bağımsızlığının anayasal temelleri-son Anayasa değişiklikleri çerçevesinde AYM ve HSYK’nın yapısına ilişkin değerlendirme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Anayasa Hukukuna Giriş, temel kavramlar: Devlet Ve Anayasa | |
2) | 1982 Anayasası’nın oluşum süreci, genel özellikleri ve temel esasları;1961 Anayasası ile karşılaştırma. | |
3) | Temel hak ve özgürlüklere ilişkin genel esasların değerlendirilmesi. Kişi hakları ve ödevlerine ilişkin temel düzenlemelerin ele alınması. | |
4) | 1982 Anayasasının sistematiği takip edilerek sosyal ve ekonomik hakları ve sonrasında siyasi hakların incelenmesi. | |
5) | 1982 Anayasasının temel haklar rejiminin AYM ve AHİM kararlarıyla sentezi. | |
6) | Siyasi sistemler üzerine kısa giriş. Parlamenter sistemin tanıtılması. 1982 Anayasasının benimsediği sistemin incelenmesine yasama kuvveti ile başlanması. | |
7) | 1982 Anayasasına göre kanun yapım süreci ile Meclisin bilgi edinme ve denetim yolları. | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Yürütme kuvvetine giriş. Cumhurbaşkanın, başbakanın ve bakanlar kurulunun seçim ve oluşum süreçlerinin incelenmesi, görev ve yetkileri. | |
10) | 1982 Anayasasına göre yürütmenin sorumlu kanadı:Bakanlar Kurulu. | |
11) | Merkezi idare-yerel idare ayrımı ve buna ilişkin temel ilke ve özellikler. İdare teşkilatına genel bir bakış. | |
12) | Siyasi Rejim türlerine giriş. 1982 Anayası'nın benimsediği rejimin özelliklerini tespit. | |
13) | 1982 Anayasasında göre Anayasa Mahkemesi: yapısı, görev ve yetkileri | |
14) | 1982 Anayasasına göre Hakimler Ve Savcılar Yüksek Kurulu: oluşum, görev ve yetki | |
15) | SENTEZ Çalışması | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | • Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yayınları • Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Seçkin Yayınları • Bülent Tanör/ Necmi Yüzbaşıoğlu, Anayasa Hukukunun Temel Metinleri, Beta Yayınları. • Bülent Tanör/ Necmi Yüzbaşıoğlu, Türk Anayasa Hukuku, Beta Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Anayasa Mahkemesi Kararları Resmi Gazete |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 79 | 79 |
Final | 1 | 79 | 79 |
Toplam İş Yükü | 206 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
2) | 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | |
3) | 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
4) | 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
5) | 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
6) | 1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |