GLOBAL İLİŞKİLER (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GLA5105 | Uluslaraşırı Güvenlik | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Güvenlik global siyasetin ve uluslararası ilişkilerin vazgeçilmez bir boyutudur. Soğuk savaşın sonundan beri güvenlik çalışmalarında aktörler ve konular bakımından ciddi değişiklikler olmuştur. Dersin amacı, güvenlik üzerine çalışırken yeni yönler belirlemek, ve hem gelecek hakkında alternatif düşünceler geliştirmek, hem de soğuk savaş sırasında ve sonrasında küresel ve bölgesel güvenlik konularındaki teorik ve güncel meseleler hakkında bilgilenmektir. Öğrencileri farklı (yerel, bölgesel, küresel) seviyelerdeki güvenlik kavramıyla tanıştırarak, askeriden toplumsala geleneksel, modern ve post modern güvenlik temaları hakkında bilgilendirir. Güvenliğin siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler öğrencileri için önemi düşünüldüğünde, öğrenciler bilgilerini sadece devlet odaklı güvenlik meselelerine değil, soğuk savaş sonrası dönemdeki devlet olmayan aktörlerden kaynaklanan ve yine bu aktörlere yönelen güvenlik risklerini de öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Derse devam eden öğrenciler; 1- Ulusaşırı güvenlik meseleleri, savaş ve barış, ittifaklar, güç dengesi, silahların yaygınlaşması/yaygınlaşmaması, güvenlik örgütleri, tehdit kavramları, uluslararası güvenlik işbirliği gibi kavramlar hakkındaki bilgi birikimlerini geliştirebilecek, 2- Uluslararası ve bölgesel güvenlik başlıklarıyla ilgili teorik açıklamalara dair eleştirel bir yaklaşım benimseyecek, 3- Güvenlikle ilgili konularda daha netl düşünebilmek için yetkinliklerini geliştirmek, özellikle de “muhtemel”, “potansiyel” ve “komplo” arasındaki farklı anlayabileceklerdir. |
Soğuk Savaş’tan bu güne ulusal ve uluslararası güvenlik sorunları gözle görülür şekilde değişikliğe uğramıştır. Devletlerin halen diğer devletlerden gelebilecek askeri saldırganlık gibi geleneksel tehtidleri en önemli dış politika sorunu olarak görmelerine rağmen, gelişen tarihi olaylar devletlerin güvenlik algılarında bugün değişiklik de göstermektedir. Bu değişen sorun algıları bugün, terörizm, kitle imha silahlarının azaltılması, başarısız devletler, çevresel felaketler ve HIV/AIDS gibi büyük sağlık sorunlarını içine almaktadır. Bu ders, yeni güvenlik problemleri ile ilgili kurum ve örgütlerin nasıl hazırlandıklarını, ulusal ve uluslararası seviyede güvenlik politikalarının nasıl şekillendiği üzerine bir keşif amaçlamaktadır. Bu keşif sırasında, güvenlik algısında eski doktrinlerin halen uygulanabilir olup olmadığını ve şu anki güvenlik ihtiyaçları için hangi teknolojik alana güvenilebileceği görülecek ve tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | XIX. Yüzyıl Mirası | Okuma |
2) | Büyük Savaş | Okuma |
3) | İki Dünya Savaşı Arasındaki Dönemde Güvenlik Kavramı | Okuma |
4) | İkinci Dünya Savaşı | Okuma |
5) | Soğuk Savaşın Doğuşu | Okuma |
6) | BM ve Uluslararası Güvenlik | Okuma |
7) | Ara sınav | |
8) | Çevreleme Politikası | Okuma |
9) | Soğuk Savaş Ülkelerarası Güvenlik Stratejileri | Okuma |
10) | Uluslararası İlişkilerde Rahatlama Döneminde Güvenlik | Okuma |
11) | Soğuk Savaş sonrası Avrupa Güvenliğinin Yeniden Yapılandırılması | Okuma |
12) | 9/11 sonrası Trans-Atlantik İttifakı Yeni Boyutlar | Okuma |
13) | XXI. Yüzyılın Başlıca Güvenlik Sorunları | Okuma |
14) | Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Contemporary Security Studies, NY: Oxford University Press, Alan Collins, 2007 Seeking Security in an Insecure World Maryland, Rowman & Littlefield , Dan Caldwell and Robert E. Williams, 2006 International Security: An Analytical Survey London: Boulder, Michael Sheehan, 2005 |
Diğer Kaynaklar: | Contemporary Security and Strategy NY: Palgrave Macmillan, Craig A. Snyder (ed), 2008 Security Studies: An Introduction NY: Routledge, Paul D. Williams (ed),2008 People, States and Fear: An Agenda for International Security Studies in the Post Cold War Era, Barry Buzan, 1991 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 13 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 81 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. |