ANESTEZİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HST1072 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | Bahar | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NURİ YAZICI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NECATİ AYDIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | * Türk İnkılâbının tarihî anlamını ve önemini kavratmak, * Atatürk’ü ve onun dünya görüşünü ve düşüncelerini kavratmak * Kurtuluş Savaşı’nın hangi ortamda ve nasıl kazanıldığını kavratmak * Türkiye’nin toprak bütünlüğünün ve Türk Milletinin birliğinin önemini ve bu hedef için Atatürk’ün birleştirici özelliğini kavratmak * Yeni Türk devletinin kuruluşunu ve yapılan reformları tarihsel bir bütünlük içinde kavratmak * Millî Mücadele’yi askerî, ekonomik ve politik bakımdan başarıya götüren birlik ve fedakârlık ortamını kavratmak * Günümüzün ve geleceğin konuları karşısında Atatürkçü bir yaklaşım ve düşünce geliştirme yeteneğini kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler şu becerileri kazanmış olacaklardır: * Yakın tarih olaylarını sebep-sonuç ilişkileri içinde yorumlayabilmek. * Cumhuriyet reformlarını tarihsel bir bütünlük içinde görebilmek. * Tarihsel terimleri yorumlayabilecek ve birbirlerinden farklarını ayırt edebilmek. * Türk İstiklâl Savaşının kazanıldığı askerî, siyasal ve ekonomik ortamı kavrayabilmek. * Vatan, bayrak, bağımsızlık, egemenlik gibi kavramların bir millet için ne değerde olduklarını kavrayabilmek. * Atatürk’ün, Türk milleti için birleştirici bir değer olduğunu kavrayabilmek. * Uluslararası toplumda, “bağımsız bir devlet ve onurlu bir millet” olarak yaşamanın bedelinin ne olduğunu kavrayabilmek * Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte toplum ve devlet yapısı olarak yaşanan değişimi kavrayabilmek. |
Bu derste, bir Türk devleti sona ererken yeni bir Türk devletinin kuruluşu, bu devletin dayandığı temel değerler ve bu değişimin büyük önderi Atatürk’ün fikirleri ve devlet adamlığı, kendi adıyla anılan inkılâpları konu edilmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | I.TBMM’nin karşılaştığı iç ve dış politika sorunları; İstanbul Hükûmetiyle ilişkiler, iç isyanlar ve alınan tedbirler... | *On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve ders slaytları. Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay.Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 kaynaklarının ilgili bölümleri. |
2) | * Sevr Anlaşması: temel politikalar, hazırlanışı, uygulamaya konuş ve tepkiler, özellikler. | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
3) | * İşgal ve istilâya karşı mücadele: Kuvva-ı Millîye faaliyetleri ve dü-zenli ordulara geçiş (Doğu Cephesi, Trakya Cephesi ve Güney Cephesi.) | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay.Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserledeki ilgili bölümler. |
4) | * Batı Cephesi Muharebeleri ve Mudanya Mütarekesi | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
5) | * Lozan barış görüşmelerine davet (28 Ekim 1922) ve Saltanatın kaldı-rılması (1 Kasım 1922) | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
6) | * Barış görüşmeleri ve Lozan Antlaşması | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
7) | * Atatürk İnkılâpları: Siyasî inkılâplar (Cumhuriyet’in ilânı ve M. Ke-mal Paşanın “Cumhurbaşkanı” seçilmesi, Hilâfetin kaldırılması, Çok Partili Siyasî hayat (TCF ve SCF) | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
8) | * Haklar ve Cemiyet Hayatındaki İnkılâplar: Hukuk düzeninin lâik-leşmesi ve Anayasa değişiklikleri, Medenî Kanun ve diğer yasal düzen-lemeler. * Cemiyet hayatındaki inkılâplar, millî ve lâik bir toplum yapılanışı | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
9) | * Eğitim alanındaki inkılâp hareketleri ve yasal düzenlemeler. | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
10) | * Yeni ekonomik ve malî politikalar: Bayındırlık, ulaşım vd. alanlarda yapılan reformlar, yasal düzenlemeler ve karma ekonomiyle ilgili uygu-lamalar | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
11) | * Cumhuriyet dönemi iç ve dış politika sorunları ve siyaset ilkeleri. | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
12) | * Türk İnkılâbının dayandığı temel ilkeler ve Atatürk İlkeleri; Cumhu-riyetçilik, Millîyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, Lâiklik, İnkılâpçılık. | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
13) | * Mustafa Kemal Atatürk’ün ölümü; içte ve dünya kamuoyundaki yankılar. İsmet İnönü’nün “Cumhurbaşkanı” seçilmesi. | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
14) | * İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye: Avrupa’da yeni rejimler, yeni siyasal dengeler, savaş ve savaş sonrası politikalar. * Kore Harbi ve Türkiye | * On-line sistemdeki görüntülü anlatım ve slaytlar, Ayrıca; *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, Yay. Haz: Zeynep Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 2004 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011 adlı kaynak eserlerdeki ilgili bölümler. |
15) | Final sınavları. | |
16) | Final Sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | Nuri Yazıcı, Millî Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi, Bahçeşehir Üniversitesi Yay., İstanbul 2011 |
Diğer Kaynaklar: | *Kemal Atatürk, Nutuk 1919-1927, (Yay. haz: Prof. Dr. Zeynep Korkmaz) Atatürk Araştırmaları Merkezi Yay.Ankara 2004 * Ergun Aybars, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, İzmir 1984 * Selâhattin Tansel, Mondros’tan Mudanya’ya I, II, III, IV, İstanbul 1991, M.E.B. yay. * Peyami Safa, Türk İnkılâbına Bakışlar, Atatürk Araştırma Merkezi Yay. Ankara 1988 * Bernard Lewis, “Modern Türkiye’nin Doğuşu”, (Çev: Metin Kıratlı), Ankara, 1984 * Salahi R. Sonyel, Osmanlı Ermenileri, Remzi Kitabevi, 2. Basım, İstanbul 2009 * Nuri Yazıcı, Millî Mücadelede (Canik Sancak’ında) Pontosçu Faaliyetler (1918 – 1922), II. baskı, Çizgi yayınevi, Konya 2003 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 48 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek. | |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | |
8) | Anestezi uygulaması öncesinde hastanın değerlendirilmesini ve hazırlanmasını sağlayabilmek ve ameliyathanede gerekli hazırlıkları yapabilmek | |
9) | Anestezi uygulaması sırasında hastanın takibini yapabilmek ve gerektiğinde müdahale edebilmek | |
10) | Cerrahi sonunda hastanın uyandırılması döneminde hastanın havayolu değerlendirmesini yapabilmek ve hastanın odasına alınmasına kadarki süreçte hasta güvenliğini sağlayabilmek |