BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW3312 | Toplu İş Hukuku | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Mühendislik bölümü öğrencileri ileride çalışma hayatına atılmaları ile birlikte sendikalaşma ve buna bağlı haklara sahip olacaklardır. Bu kişiler görevleri gereği çoğu zaman işveren vekili konumunda olduklarından toplu görüşme sürecinde yer alabilmektedir. Kimi zaman da kendileri de iş sözleşmesi ile çalışan işçi konumunda oldukları için işçi sendikasına üyelikleri söz konusu olacaktır. Bu nedenlerle sendikalaşma, toplu görüşme, toplu sözleşme ve grev lokavt konularına vakıf olmaları gerekmektedir. Dersin amacı öğrencilere bu temel bilgileri kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Toplu İş Hukukunun işçi, işveren ve işveren vekili gibi temel kavramlarını tanımlar. II. İşçi topluluklarının işverenler, işverenlerin de işçi toplulukları karşısındaki haklarını inceler. III. Sosyal taraflar arasında çalışma koşullarının belirlenmesi yöntemlerini ve bunların hukuk kuralları içinde uygulanmasının şartlarını tespit eder. Hak ve menfaat uyuşmazlığı arasındaki farkları değerlendirir. IV. Toplu İş Sözleşmesi düzeylerini tespit eder, her toplu iş sözleşmesi düzeyinin koşullarını analiz eder. V. Çalışanların sendikal-toplu sözleşme hakları ve grev hakkını inceler. VI. Çalıştıranların sendikal hakları-toplu sözleşme ve lokavt haklarını inceler. VII. Toplu mücadele araçlarının (grev/lokavt) silahların eşitliği kuralına uygun olarak uygulanmasındaki ve barışçı çözüm yollarına başvurulmasındaki toplum yararını analiz eder. VIII. Mukayeseli hukuk düzenlemelerini iç hukuk düzenlemeleri ile kıyaslar. |
1. Hafta : Sendikalar: Sendika Kavramı ve Sendikacılığın Kısa Tarihçesi, Sendikanın Tanımı ve Unsurları, Sendika Özgürlüğü Kavramı 2. Hafta : Sendika Üyeliği: Üyeliğin Koşulları, Üyelikten Doğan Hak ve Borçlar, Sendika Üyeliği Güvencesi, Sendikaların Faaliyetleri 3. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Hakkı ve Özerkliği, Toplu İş Sözleşmesinin Tanımı, İçeriği ve Hukuki Niteliği 4. Hafta : Toplu İş Sözleşmesinin Düzeyleri: İşyeri ve İşyerleri (Grup) Toplu İş Sözleşmesi, İşletme Toplu İş Sözleşmesi 5. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Ehliyet ve Yetkisi, Yetki İtirazı, Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme 6. Hafta : Pratik Çalışma 7. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, Toplu İş Sözleşmesinin Kişiler, Yer ve Süre Açısından Kapsamı 8. Hafta : Vize Haftası 9. Hafta : Toplu İş Sözleşmesinin Yer ve Süre Açısından Kapsamı, Toplu İş Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması, Toplu İş Sözleşmesinin Uygulanması, Hükümsüzlüğü ve İptali 10. Hafta : Toplu İş Uyuşmazlıkları Kavramı ve Türleri, 11. Hafta : Arabuluculuk Kavramı: Olağan Arabuluculuk, Olağanüstü Arabuluculuk ve Arabuluculuk Sisteminin Eleştirisi, Tahkim 12. Hafta : Grev: Grev ve Lokavtın Eşitliği Sorunu, Yasal Grevin Unsurları ve Sonuçları, 13. Hafta : Lokavt: Lokavtın Tanımı ve Unsurları, Yasal Lokavtın Unsurları ve Sonuçları 14. Hafta : Yasa Dışı Grev ve Lokavt Türleri, Yasa Dışı Grev ve Lokavtın Sonuçları 15. Hafta : Yasal Grev ve Lokavtın Sona Ermesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sendikalar: Sendika Kavramı ve Sendikacılığın Kısa Tarihçesi, Sendikanın Tanımı ve Unsurları, Sendika Özgürlüğü Kavramı | |
2) | Sendika Üyeliği: Üyeliğin Koşulları, Üyelikten Doğan Hak ve Borçlar, Sendika Üyeliği Güvencesi, Sendikaların Faaliyetleri | |
3) | Toplu İş Sözleşmesi Hakkı ve Özerkliği, Toplu İş Sözleşmesinin Tanımı, İçeriği ve Hukuki Niteliği | |
4) | Toplu İş Sözleşmesinin Düzeyleri: İşyeri ve İşyerleri (Grup) Toplu İş Sözleşmesi, İşletme Toplu İş Sözleşmesi | |
5) | Toplu İş Sözleşmesi Ehliyet ve Yetkisi, Yetki İtirazı, Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme | |
6) | Pratik Çalışma | |
7) | Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, Toplu İş Sözleşmesinin Kişiler, Yer ve Süre Açısından Kapsamı | |
8) | Toplu İş Sözleşmesinin Yer ve Süre Açısından Kapsamı, Toplu İş Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması, Toplu İş Sözleşmesinin Uygulanması, Hükümsüzlüğü ve İptali | |
9) | Toplu İş Uyuşmazlıkları Kavramı ve Türleri | |
10) | Arabuluculuk Kavramı: Olağan Arabuluculuk, Olağanüstü Arabuluculuk ve Arabuluculuk Sisteminin Eleştirisi, Tahkim | |
11) | Grev: Grev ve Lokavtın Eşitliği Sorunu, Yasal Grevin Unsurları ve Sonuçları | |
12) | Lokavt: Lokavtın Tanımı ve Unsurları, Yasal Lokavtın Unsurları ve Sonuçları | |
13) | Yasa Dışı Grev ve Lokavt Türleri, Yasa Dışı Grev ve Lokavtın Sonuçları | |
14) | Yasal Grev ve Lokavtın Sona Ermesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Tankut Centel/Murat Demircioğlu, İş Hukuku,Beta Yayınları, İstanbul 2013. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, Mimoza Yayınları, Konya 2011. Ercan Akyiğit, İş Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 2010. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 1 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 2 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 2 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 2 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 2 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 2 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 2 |