LAW3311 Individual Employment Relations LawBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW3311 Bireysel İş İlişkileri Hukuku Güz
Bahar
3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı; işçi, işveren, iş sözleşmesi gibi İş Hukukunun temel kavramlarını tanımlayarak iş sözleşmesi türlerini, iş sözleşmesinin kurulmasını, işçi ve işverenin iş sözleşmesinden doğan hak ve borçlarını, iş sözleşmesinin sona ermesini ve sona ermenin hukuki sonuçlarını tartışmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İş Hukukunun işçi, işveren, alt işveren ve işçi benzerleri gibi temel kavramlarını tanımlayacak;
2. İş sözleşmesi türlerini tespit edecek, her iş sözleşmesi türünün hukuki hüküm ve sonuçlarını analiz edecek;
3. İş sözleşmesini diğer iş görme edimi içeren sözleşmelerden ayırt edecek;
4. İşçinin iş sözleşmesinden doğan hak ve borçlarını tanımlayacak;
5. İşverenin iş sözleşmesinden doğan hak ve borçlarını tanımlayacak;
6. İşçinin iş sözleşmesi sona erdikten sonra devam eden borçlarını analiz edecek;
7. İş güvencesi sistemine tabi olan işçilerin hangi şartları sağlamaları gerektiğini analiz edecek;
8. İşçilik alacaklarını, özellikle ücret ve tazminatları tespit edecek ve alacak tutarlarını belirleyecek;
9. İşçi ve işverenler tarafından iş sözleşmesinin feshini ve feshin hukuki sonuçlarını değerlendirecek;
10. İş sözleşmesinin devamında iş ilişkisinin çalışma süreleri, dinlenme ve izinler açısından tabi olduğu hukuk kurallarını analiz edeceksiniz.

Dersin İçeriği

1. Hafta : İş Hukukuna Yön Veren Temel İlkeler ve İş Hukuku Kavramı
2. Hafta : İş Hukukunun Kaynakları ve Temel Kavramlardan İşçi ve İşçi Benzerleri
3. Hafta : Temel Kavramlardan İşyeri ve İşveren Tanımları, Alt İşveren Kavramı, Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisinin Sınırları ve Hukuki Sonuçları
4. Hafta : İş Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları, Kurulması ve İş Sözleşmesinin Türleri: Sürekli-Süreksiz İş Sözleşmeleri, Tam-Kısmi Süreli İş Sözleşmeleri ve Bunların Alt Türleri
5. Hafta : Pratik Çalışma
6. Hafta : İş Sözleşmesinin Değişik Türleri: Mevsimlik İş Sözleşmeleri, Deneme Süreli İş Sözleşmeleri ve Ödünç (Geçici) İş İlişkisi
7. Hafta : İşçi Borçları: İş Görme Edimi, İtaat Borcu, Sadakat Borcu, Rekabet Etmeme Borcu
8. Hafta : Vize Haftası
9. Hafta : İşveren Borçları: Eşit Davranma Borcu ve Borcun Niteliği, İşçiyi Gözetme Borcu ve İş Sözleşmesinin Askı Hali Ücret borcu ile Ücret Kavramı ve Türleri
10. Hafta : İş Sözleşmesinin Sona Ermesi ve İhbar Önelli Fesih
11. Hafta : İş Güvencesi Sistemi: Geçerli Nedenle Fesih-Haklı Nedenle Fesih Ayırımı
12. Hafta : İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları: Kıdem Tazminatı, Çalışma Belgesi ve İbraname
13. Hafta : Pratik Çalışma
14. Hafta : İşin Düzenlenmesi: Çalışma ve Dinlenme Süreleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş Hukukuna Yön Veren Temel İlkeler ve İş Hukuku Kavramı
2) İş Hukukunun Kaynakları ve Temel Kavramlardan İşçi ve İşçi Benzerleri
3) Temel Kavramlardan İşyeri ve İşveren Tanımları, Alt İşveren Kavramı, Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisinin Sınırları ve Hukuki Sonuçları
4) İş Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları, Kurulması ve İş Sözleşmesinin Türleri: Sürekli-Süreksiz İş Sözleşmeleri, Tam-Kısmi Süreli İş Sözleşmeleri ve Bunların Alt Türleri
5) Pratik Çalışma
6) İş Sözleşmesinin Değişik Türleri: Mevsimlik İş Sözleşmeleri, Deneme Süreli İş Sözleşmeleri ve Ödünç (Geçici) İş İlişkisi
7) İşçi Borçları: İş Görme Edimi, İtaat Borcu, Sadakat Borcu, Rekabet Etmeme Borcu
8) Vize Sınavı
9) İşveren Borçları: Eşit Davranma Borcu ve Borcun Niteliği, İşçiyi Gözetme Borcu ve İş Sözleşmesinin Askı Hali, Ücret borcu ile Ücret Kavramı ve Türleri
10) İş Sözleşmesinin Sona Ermesi ve İhbar Önelli Fesih
11) İş Güvencesi Sistemi: Geçerli Nedenle Fesih-Haklı Nedenle Fesih Ayırımı
12) İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları: Kıdem Tazminatı, Çalışma Belgesi ve İbraname
13) Pratik Çalışma
14) İşin Düzenlenmesi: Çalışma ve Dinlenme Süreleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, Seçkin Yayınları
Tankut Centel/Murat Demircioğlu/ Hasan Ali Kaplan, İş Hukuku, Beta Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, Seçkin Yayınları
Tankut Centel/Murat Demircioğlu/ Hasan Ali Kaplan, İş Hukuku, Beta Yayınları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 91
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 1
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 5
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 1
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 2
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler