BME4322 Ultrasound TechniquesBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BME4322 Ultrason Teknikleri Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İREM DEMİRKAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Ultrasonun fiziksel özelliklerinin öğretilmesi. Ultrason yöntemleri. Farklı dokuların ultrason emilim özellikleri. Dokuların karakteristik empedansları ve ultrasonun nüfus etme gücü. Diyagnostik ve terapötik ultrason uygulamalarının öğretilmesi. Ara sınav ve dönem sonu sınavları yüz yüze yapılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersi tamamladıktan sonra, öğrenci aşağıdaki yeteneklere sahip olur :

1. Ultrasonun doku ile nasıl etkileşime girdiğini açıklar.
2. Ultrason görüntüleme kontrastının nereden geldiğini anlayabilir,
3. Ultrason sinyallerinin nasıl üretildiğini ve algılandığını ifade eder.
4. Anatomik ultrason görüntülerinin nasıl oluştuğunu açıklar.
5. Ultrasonun insan vücudundaki zayıflama süreçlerini ve bunların görüntü kalitesi üzerindeki etkilerini açıklar.
6. Çeşitli dönüştürücü tasarımlarının ve yapısının temel özelliklerini anlar.
7. Ultrason görüntüleme gerçekleştirmek için farklı klinik yaklaşımları karşılaştırabilir ve ortaya çıkan yeni ultrason uygulamalarını tartışır.
8. Tıbbi tanısal ultrasonun biyolojik etkileri ve potansiyel tehlikeleri hakkında derinlemesine bilgi ve farkındalık sergiler.

Dersin İçeriği

Ders diagnostik tıbbi ultrasonun fiziğinin ve enstrümantasyonunun uyumlu bir sunumunu sunar. Ultrason dalga özelliklerini, vücut dokusunda ultrason yayılımını ve zayıflamayı, ultrasonik dönüştürücüleri (veya probları) ve bunların ışın özelliklerini içerir. İki boyutlu, gerçek zamanlı tarama makineleri, M modu tarayıcılar ve Spektral, Renkli ve Power-Doppler enstrümanları gibi çeşitli modern tanısal ultrasonik enstrümantasyon biçimleri, kurstaki temel fiziksel ilkelerle güçlü bir şekilde bağlantılıdır. Yeni dönüştürücü ve görüntüleme teknolojisi yaklaşımları da sunulmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında bilgi. Genel tanımlar. Sesötesi (ultrason) dalgaların tıptaki yeri, önemi ve uygulamaları hakkında genel bilgiler.
2) Ultrasonun temelleri : Ultrason fiziği, ultrasonun doku ile etkileşimi.
3) Ultrasonun temelleri : Ultrason fiziği, ultrasonun doku ile etkileşimi (devam)
4) Ultrason dalgalarının üretimi ve tespiti. Ultrasonik dönüştürücüler ve problar ve dönüştürücü ışın karakteristiği.
5) Parlaklık modu (B modu), genlik modu (A modu), hareket modu (M modu), doku harmonik görüntüleme, Doppler görüntüleme, 3B/4B görüntüleme, kontrastlı görüntüleme ve daha fazlası gibi çok yönlü ultrason teknolojisinin ilkeleri.
6) Parlaklık modu (B modu), genlik modu (A modu), hareket modu (M modu), doku harmonik görüntüleme, Doppler görüntüleme, 3B/4B görüntüleme, kontrastlı görüntüleme ve daha fazlası gibi çok yönlü ultrason teknolojisinin ilkeleri (devam)
7) Parlaklık modu (B modu), genlik modu (A modu), hareket modu (M modu), doku harmonik görüntüleme, Doppler görüntüleme, 3B/4B görüntüleme, kontrastlı görüntüleme ve daha fazlası gibi çok yönlü ultrason teknolojisinin ilkeleri (devam).
8) Ara sınav
9) Hız, zayıflama, absorpsiyon ve saçılma ölçme yöntemleri.
10) Ultrason dalgalarının biyolojik etkileri ve tedavide ultrason uygulamaları.
11) Tedavide ultrason uygulamaları (devam)
12) Kontrast medya ve harmonik görüntüleme.
13) Ultrason görüntülemede özel konular: Yüksek frekanslı görüntüleme ve akustik mikroskopi.
14) Dönem sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Detailed lecture notes will be distributed via ItsLearning Platform for each lecture. The subject content is defined by the material presented in lectures, so regular attendance is strongly recommended.

2. JoVE educational videos will also be offered to students to empower effective teaching of ultrasound imaging concepts methods during the course.
Diğer Kaynaklar: 1. Repacholi, Michael H., Martino Gandolfo, and Alessandro Rindi. Ultrasound: medical applications, biological effects, and hazard potential. Springer Science & Business Media, 2012.
2. Hagen-Ansert, Sandra L. Textbook of Diagnostic Sonography-E-Book: 2-Volume Set. Elsevier Health Sciences, 2013.
3. Owen, Cindy, RVT RT, and James A. Zagzebski. "Ultrasound Physics Review." Amazon Company, USA (2008).
4. Hussey, Matthew. Basic physics and technology of medical diagnostic ultrasound. Macmillan International Higher Education, 1985.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 5 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 7 2 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 4 64
Ödevler 3 2 6
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak.
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak.
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak.
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek.
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek.
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak.
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak.
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak.