Öğretim Dili: |
İngilizce |
Dersin Türü: |
Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
Endüstri Profesyonellerinden Konuk Konuşmalar: Film sahnelerinin analizi ve senaryo yorumlaması üzerine bilgiler almak.
Senaryo Yazma Teknikleri Üzerine Atölye Çalışmaları: Öğrencilere senaryo yazma tekniklerini öğretmek ve anlamalarını derinleştirmek.
Tematik ve Görsel Unsurlar Üzerine Tartışma Oturumları: Ekranda izlenen filmlerin temalarını, görsel tarzını ve sembolizmi inceleme.
Yönetmenler ve Görüntü Yönetmenleri ile Soru-Cevap Oturumları: Öğrencilerin doğrudan sorularını sorma fırsatı.
Öğrenci Tarafından Sunulan Sahne Analizi Sunumları: Öğrencilerin kendi analizlerini sunarak materyalle daha derinlemesine bir şekilde ilgilenmelerini sağlama. |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı kurmaca sinemanın nasıl işlediğini estetik bir perspektiften öğretmektir. Derste örnek filmler izlenir, orijinal senaryoları ve final ürün analiz edilerek iki temel sorunun cevabı aranır. 1) Yönetmenin film ile yaratmak istediği etki nedir? 2) Bu etkiyi yaratmak için yönetmen sinemanın öğelerini nasıl kullanmaktadır? "Sinemanın öğeleri" ile özellikle senaryodaki anlatı yapısı; oyuncuların, mekanların, ışığın, kamera pozisyonlarının ve objektiflerin seçimi; oyunculuk tarzı; kurgu yaklaşımı; müziğin ve sesin kullanımı; ve bütün bu öğelerin bir araya gelerek yarattığı, sinematik bir anlayışla "bakış açısı" kastedilmektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders tanıtımı. |
yok |
2) |
“Sideways” filminin gösterimi. Bir sahneyi parçalarına ayırmayı öğrenme. Konvansiyonel anlatı diline giriş. |
|
3) |
"The Insider” filminin gösterimi. Duygusal açıdan derin bir bakış açısı ortaya çıkarma ve objectif seçimi. |
|
4) |
“Lost Highway” filminin gösterimi. Bilinçaltına odaklanarak bakış açısı üzerinde çalışmayı ilerletme. Dinamik ses miksajı ile bakış açısı üzerinde oynama ve bakış açısını kaydırma. |
|
5) |
“La Promesse” filminin gösterimi. Doğallığı anlama ve sinemada nasıl oluşturulduğu üzerinde çalışma. Duygusal alanda kısıtlanmış bakış açısı. |
|
6) |
“Elephant” filminin gösterimi. İzleyicinin beklentisinin üzerinde kısıtlanmış bakış açısı. Büyük ölçekli anlatı yapılarına giriş. |
|
7) |
“Days of Heaven” filminin gösterimi. Anlatıda eksiltilmiş bakış açısı. |
|
8) |
“Bad Lands” filminin gösterimi. Yer değiştiren bakış açısını ve duygusal etkisini anlama. |
|
9) |
“The Limey” filminin gösterimi. Anlatıda bakış açısının belirsizliği üzerine tartışma. |
|
10) |
“The Office” & “Curb Your Enthusiasm” dizilerinin gösterimi. Geleneksel sit-com öğelerini anlama ve yapıdaki yeni yönelimler. |
|
11) |
“Crouching Tiger, Hidden Dragon” filminin gösterimi. Tür beklentisi kavramı. Aksiyon sekanslarının biçimsel özellikleri ve onlarla oynama. |
|
12) |
“Secrets and Lies” filminin gösterimi. Karakterin derinleştirilmesi, çoklu kısıtlanmış bakış açıları |
|
13) |
“L’Argent" filminin gösterimi. Sinematik etkinin ortaya çıkarılması için yapısal özelliklerin kısıtlanması.. |
|
14) |
“Dark Water” filminin gösterimi. Korku türünde etkiler yaratmak için sinematik öğelerin ve bakış açısının kullanımı. Son ders. Dönem boyunca çalışılan konuların üzerinden gidilmesi ve sinema işlerinde anlatının nasıl işlediğine dair resmi tamamlama.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Steve D. Katz'in "Shot for Shot" adlı kitabı, klasik ve çağdaş filmlerden bireysel sahnelerin detaylı analizleri aracılığıyla film yönetmenliğinin sanatını keşfeden kapsamlı bir rehberdir. Kitap, yönetmenlerin sahneleri nasıl planladığını, çektiğini ve kurguladığını pratik bilgilerle sunar, çekim kompozisyonu, kamera hareketleri ve genel görsel hikaye anlatımının önemini vurgular. Katz, ikonik sahneleri çözümleyerek yönetmenlerin yaptığı seçimleri ortaya koyar, böylece okuyucular, alandaki ustaların kullandığı tekniklerden öğrenme fırsatı bulur. Bu kitap, öğrenciler, sinemacılar ve yönetmenlik zanaatına ilgi duyan herkes için paha biçilmez bir kaynaktır. |
Diğer Kaynaklar: |
The book "Shot for Shot" by Steve D. Katz is a comprehensive guide that explores the art of film directing through detailed analysis of individual scenes from classic and contemporary films. It provides practical insights into how directors plan, shoot, and edit scenes, emphasizing the importance of shot composition, camera movement, and the overall visual storytelling. Katz breaks down iconic scenes to reveal the choices made by directors, allowing readers to learn from the techniques used by masters in the field. This book is invaluable for students, filmmakers, and anyone interested in the craft of directing. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çizgi film ve animasyon alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve becerilere sahip olmak. |
|
2) |
Çizgi film ve animasyon alanında araştırma, gözlem-deneyim, değerlendirme becerisi geliştirebilmek ve her yönüyle çizgi film ve animasyon ve performans ilkelerini kullanarak fikirleri, inandırıcı eylem ve duyguları etkili bir şekilde iletebilmek. |
|
3) |
Çeşitli sanatsal stiller ve teknikler içeren animasyon filmler yapmak. |
|
4) |
Çizgi film ve animasyon yapım sürecini inisiyatif kullanarak tasarlamak, yaratıcılık ile uygulamak ve kişisel stili yansıtarak sunmak. |
|
5) |
Çizgi film ve animasyon üretim sürecinde ekip üyesi olup, sorumluluk alabilmek ve sorumluğu altında çalışanları yönetebilmek, onlara liderlik yapabilmek. |
|
6) |
Çizgi film ve animasyona ilişkin çalışmaları edindiği bilgi ve beceriler çerçevesinde değerlendirebilmek. |
|
7) |
Çizgi film ve animasyon alanında öğrenme gereksinimlerini tanımlayabilmek ve öğrenmeyi yönetebilmek. |
|
8) |
Çizgi film ve animasyon alanındaki bilimsel ve sanatsal çalışmalara katılarak ilgili kuruluşlarla iletişime geçebilmek ve alandaki bilgi ve becerilerini paylaşabilmek. |
|
9) |
Yabancı dil kullanarak çizgi film ve animasyon alanındaki gelişmeleri izlemek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilmek. |
|
10) |
Çizgi film ve animasyonda kullanılan her türlü teknik araç-gereç ve bilgisayar yazılımları ile birlikte genel bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek. |
|
11) |
Gelişim ve üretimin her boyutunda eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme stratejileri kullanmak, fikirleri, duyguları ve niyetleri görsel, sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletmek ve çizgi film ve animasyon projelerinin geliştirilmesinde teknolojiyi etkin bir şekilde dahil etmek. |
|
12) |
Çizgi film ve animasyon alanında etik değerlere ve evrensel değerler konusunda yeterli bilince sahip olmak. |
|