FTV3943 DirectingBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar FOTOĞRAF VE VİDEOÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
FOTOĞRAF VE VİDEO
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV3943 Yönetmenlik Bahar
Güz
3 0 3 10
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MELİK SARAÇOĞLU
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin yönetmenlik mesleğini ve film yapımı sürecindeki zanaatini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. Prodüksiyonun üç temel sürecinde (prodüksiyon-öncesi, prodüksiyon ve prodüksiyon-sonrası) yönetmenin bir zanaatkar olarak uyguladıkları metodlar anlatılır. Bu ders aynı zamanda müzik klipleri, televizyon reklamları, televizyon dizileri ve uzun metraj kurmaca filmlerinde yönetmen zanaatkarlığını öğrencilere öğretmeyi hedefler. Yönetmenliği kuramsal açıdan tanımlamak yerine, film endüstrisinin gerçeklerine bağlı olarak film üretiminin bütün süreçlerinde "bir yönetmenin ne yapar"ın öğrenilmesini hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Film yapımı sürecinde kurgucu, görüntü yönetmeni, prodüksiyon tasarımcısı gibi diğer zanaatkarlar ile ortaklaşa çalışabilme kabiliyeti geliştirir ve bu ortaklaşa çalışabilmeyi ululararası olarak da geliştirebilmek adına film endüstrisinin ortak diline tam olarak hakim olur ve kontrol etme becerisi edinir.
2. Hikaye anlatımının usta yönetmenlerce geliştirilmiş farklı yöntemleri ve farklı yaklaşımlarını idrak edebilir.
3. Seyirci üzerinde belli bir duyguyu yaratabilmek adına doğru mizanseni kurabilmeyi öğrenir.
4. Herhangi bir hikayeyi herhangi bir mecrada üretilmek üzere kavramsallaştırılabilme ve görselleştirilebilme becerisi edinir.
5. Herhangi bir formatta yazılmış bir senaryoyu, görsel dramatik yaklaşıma göre üretebilme ve bir stil ile çekimini gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
6. Diğer sanat formlarında yaratılan duygu sistemini film sanatına aktarabilir.
7. Görsel hikaye anlatımının bütün yönlerini kavrayabilecek hale gelir.

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı, öğrencilerin yönetmenlik mesleğini ve film yapımı sürecindeki zanaatini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hikaye nedir? Bir hikaye anlatıcısı olarak yönetmen kimdir?
2) Yönetmenin kullandığı görsel hakiye anlatımı araçları.
3) Yönetmenin senaryoya, hikayenin karakterlerine, hikayenin ritmine, çekim için hikayenin önemli elemanlarına yaklaşımı.
4) Senaryoyu alt parçalarına ayırmak ve duygusal ritmi tasarlamak.
5) Görsel sistemi ve bütün bileşenlerini tasarlamak. Eklenebilecek diğer art formları.
6) Dramatik gerilimi yaratmak içn grafik bileşenler aracılığıyla bir çekimi (shot'ı) tasarlamak. Bir sahneyi tamamlamak için gereken herşeyi etraflıca düşünmek, hazırlamak.
7) Sanat nedir? Zanaat nedir? Zanaatın iki ustası: Alfred Hitchcock ve Ridley Scott. Toplum, kültür ve hedef kitle.
8) Story-board öncesi yönetmenin hazırlıkları, ön-görselleştirme, storyboard ile çalışma. Prodüksiyon öncesi.
9) Işığın ve kameranın dramatik kullanımı, görüntü yönetmeni ile çalışmak. Film ve sayısal görüntü arasındaki farklar.
10) Oyuncu seçimi için bütün aşamalar. Oyuncularla çalışma teknikleri.
11) Müzik videoları yönetimi.
12) Bir prodüktör ile çalışmak: Bütçe, prodüksiyon ekibi, sınırlamalar, zaman çizelgesi, bir yönetmenin sorumlulukları. Bir prodüksiyon neden başarısız olur?
13) İleri düzey "blocking"e giriş.
14) Oyuncularla ileri düzey sahneleme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Full filmography of Alfred Hitchcock, Ridley Scott and Ingmar Bergman
2. Film Theory and Criticism (edited by Leo Braudy Marshall Cohen),
3. The Film Director (Richard L. Bare),
4. Film structure and Emotion System (greg m smith).
5. 5 C’s of cinematography (joseph v. marcelli),
6. Cinema and Painting (Angela Dalle Vaccabe ),
7. Passionate Views- Film cognition, and emotion (edited by Carl Plantinga and Greg M Smith),

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 2 % 20
Sunum 2 % 20
Projeler 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 12 156
Sunum / Seminer 2 3 6
Proje 1 20 20
Ödevler 2 11 22
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fotoğraf ve video mecraları hakkında bilgi sahip olmak ve bu mecraların temel, orta ve ileri düzey teknik becerisi.
2) Fotoğraf ve videonun kuramları, kavramları ve kullanımlarını anlama, analiz etme ve değerlendirme becerisi.
3) Fotoğraf ve videonun kullanım alanlarında teorik bilgiyi kullanma becerisi.
4) Fotoğraf ve video hakkındaki teorik ve pratik çalışmaların tarihsel literatürünü tanımak ve değerlendirebilmek.
5) Fotoğraf ve video projelerine ilişkin problem çözme becerisi.
6) Fotoğraf ve videodaki özel ve yeni oluşan gereksinimlere yenilikçi karşılıklar üretme becerisi.
7) Görsel kültürde görüntünün rolünü ve potansiyelini anlamak ve değerlendirmek.
8) Fotoğraf ve video görüntüleri aracılığıyla ayırt edici biçimde iletişim kurma becerisi.
9) Görüntünün üretim sonrası süreçleri hakkında deneyim ve bu bilgi aracılığı ile yaratıcı sonuçlar geliştirme becerisi.
10) Medya içerisinde fotoğraf ve videonun üretim, dağıtım ve kullanım süreçleri hakkında bilgi ve bu süreçlere katılma becerisi.
11) Görsel kültürdeki küresel, bölgesel ve yerel sorunsalları anlama, analiz etme ve değerlendirme becerisi.
12) Kamu iletişiminin amaçları hakkında bilgi ve bu amaçlara gözle görülür bir katkı sağlama becerisi.
13) Yaratıcılığı disiplinlerarası metodlar ile geliştirip projeler gerçekleştirme becerisi.
14) İletişim, sanat ve teknolojinin kesişim noktalarına dair genel kültür kazanma.