ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD3150 Ses Yapımı Güz 2 2 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YAHYA BURAK TAMER
Dersin Amacı: Dersin ana amacı öğrenciye ses prodüksiyonunun safhalarını tanıtmaktır. Katılımcının uygulama yapacağı bazı alanlar: Akustik ses objelerinin dijitalleştirilmesi, ses işleme yazılımları aracılığıyla ses editleme, çok kanallı ses miksajı, spektral şekillendirici ve dinamik kompresörlerin kullanımı.
Ses prodüksiyonunun temelleri uygulamalar ve tasarım projeleri üzerinden değerlendirilecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ses prodüksiyonunun safhalarını analiz etmek.
2) Çok kanallı ses miksajı konseptini tanımlamak.
3) Ses kanallarının spektral denge konseptlerini tanımlamak.
4) Ses kanallarının dinamik denge konseptlerini tanımlamak.
5) Yüksek çözünürlüklü dijital ses işleme yazılımları aracılığıyla ses miksaj prensiplerini uygulamak.
6) Ses miksaj aşamasında otomasyon konseptini tanımlamak.
7) Spektral dengeyi korumak amacıyla ses mastering’I uygulamak.
8) Ses katmanlarının etkileşimlerini kuvvetlendirmek amacıyla ses editing teknikleri uygulamak.
9) Çeşitli ses prodüksiyon yaklaşımlarını değerlendirmek.
10) Prodüksiyonu tamamlama amacıyla ses kayıt / miksaj / mastering projeleri yaratmak.

Dersin İçeriği

Ses tasarımı ve prodüksiyonu temelleri, Çok kanallı ses,
Yüksek çözünürlüklü ses işleme yazılımları ile çalışmak, Çok kanallı ses miksajı, Ses şiddeti ve panoramik dağılım, Equalization ve dinamik kontrol, Dinamik ses işleme esasları, Otomasyon ve editleme teknikleri, Ses mastering’ine giriş,
Mastering aşamasında Spektral ve Dinamik kontrol, Spektral şekillendirme, yönlendirme, Ses gruplama, Prodüksiyon analizi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, ders içeriği değerlendirmesi -
2) Ses tasarımı ve prodüksiyonu temelleri Russ Martin. 2009. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press: New York kaynağından pp 91-122 okuyunuz.
3) Çok kanallı sese giriş Yüksek çözünürlüklü ses işleme yazılımları ile çalışmak Miranda, Eduardo Reck. 2002. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press: Oxford kaynağından pp 151-196 okuyunuz.
4) Çok kanallı ses miksajına giriş Ses şiddeti ve panoramik dağılım Ödev #1 Holmes, Thom. 2008. Electronic & Experimental Music: Technology, Music and Culture. Routledge: New York kaynağından pp 48-91 okuyunuz.
5) Çok kanallı ses miksajı Equalization ve dinamik kontrol Ödev #2 Ödev #1'i hazırlayınız.
6) Çok kanallı ses miksajı Dinamik ses işleme esasları Ödev #3 Ödev #2'yi hazırlayınız.
7) Çok kanallı ses miksajı Otomasyon ve editleme teknikleri Proje #1: Ses miksajı Ödev #3'ü hazırlayınız.
8) Ses mastering’ine giriş Ödev #4 Proje #1: Ses miksajı'nı hazırlayınız.
9) Mastering aşamasında Spektral ve Dinamik kontrol Ödev #5 Ödev #4'ü hazırlayınız.
10) Spektral şekillendirme, yönlendirme Ses gruplama Ödev #5'i hazırlayınız.
11) Prodüksiyon analizi Final Projesi -
12) Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #1 Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız.
13) Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #2 Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız.
14) Genel Tekrar Final Projesi Değerlendirme #3 Final Projesi değerlendirmeleri için hazırlanınız.

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: Russ Martin. 2009. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press: New York. Manning, Peter. 2004. Electronic and Computer Music. Oxford University Press: New York. Holmes, Thom. 2008. Electronic & Experimental Music: Technology, Music and Culture. Routledge: New York. Miranda, Eduardo Reck. 2002. Computer Sound Design: Synthesis Techniques and Programming. Focal Press: Oxford. Demers, Joanna. 2010. Listening Through the Noise: The Aesthetics of Experimental Electronic Music. Oxford University Press: New York. Adlington, Robert eds. 2009. Sound Commitments: Avant‐garde Music and the Sixties. Oxford University Press: New York.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 5 % 20
Sunum % 0
Projeler 1 % 30
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 39
Sunum / Seminer
Proje 1 10
Ödevler 5 10
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar
Rapor Teslimi
Juri
Final 6 24
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı