ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB4632 | Uluslararası İşletme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AYLA ESEN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. RIFAT KAMASAK Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA |
Dersin Amacı: | Günümüzün rekabetçi iş ortamında, şirketlerin daha entegre bir küresel ekonomide faaliyet gösterdiği bir dünyada, uluslararası operasyonların etkin yönetimi, temel başarı faktörlerinden biri olarak öne çıkmaktadır. Doğrudan uluslararası iş yapmayan kuruluşlar bile, uluslararası olaylardan ve yabancı rakiplerinin iş faaliyetlerinden etkilenmektedir. Bu nedenle, küresel bir oyuncu olmayı hedefleyen herhangi bir kuruluşun, yurt dışında iş yapmanın dinamikleri ve uluslararası iş sistemleri hakkında sağlam bir bilgi birikimine sahip olması gerekmektedir. Bu amaç doğrultusunda, bu ders öğrencilere uluslararası işlerin ekonomik, politik ve kültürel boyutları ile yabancı pazarlara giriş yöntemleri ve stratejileri hakkında temel bilgiler sunmaktadır. Ele alınan başlıca temalar arasında küreselleşme, uluslararası işlerin sosyo-ekonomik, politik ve kültürel çevrelerindeki farklılıklar, ülkeler arası işbirliği ve anlaşmalar, küresel pazarlara giriş yöntemleri ve küresel stratejiler ile uluslararası işlerin organizasyonu ve yönetimi yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Küreselleşmenin ve uluslararası işlerin birbirini nasıl etkilediğini tartışabilecekler. 2. Ekonomik, politik/hukuki ve kültürel çevrelerin uluslararası iş operasyonlarını nasıl etkilediğini açıklayabilecekler. 3. Uluslararası bir firmada strateji ve organizasyonun temellerini açıklayabilecekler. 4. Firmaların uluslararası işlerde kullandıkları farklı giriş yöntemlerini ve stratejilerini tanımlayabilecekler. |
Uluslararası işletme nedir, pazarların küreselleşmesi ve şirketlerin uluslararasılaşması, uluslararası işinkültürel ortamı, ulusal çevrelerdeki siyasi ve hukuki sistemler, gelişmekte olan pazarları anlama,uluslararası firmalarda strateji ve organizasyon, ihracat ve küresel tedarik, doğrudan yabancıyatırımlar (FDI), iş birliği girişimleri, lisanslama ve franchise verme, küresel firmalarda pazarlama veuluslararası işin genel bir değerlendirmesi. Bu dersin öğretme yöntemleri anlatım, örnek olay inceleme, işbirlikçi çalışma, eğitsel oyun, anlatım, okuma ve tartışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş | ||
2) | Uluslararası İşletme Nedir? | ||
3) | Pazarların Küreselleşmesi ve Firmaların Uluslararasılaşması | ||
4) | Uluslararası İşletmenin Kültürel Çevresi | ||
5) | Ulusal Ortamlardaki Siyasi ve Hukuki Sistemler | ||
6) | Gelişen Pazarları Anlamak | ||
7) | Uluslararası Firmada Strateji ve Organizasyon | ||
8) | Arasınav | ||
9) | Bahar Tatili Haftası (ders yok) | ||
10) | İhracat ve Küresel Kaynak bulma | ||
11) | Doğrudan Yabancı Yatırım, İşbirlikçi Girişimler, Lisanslama, Franchising | ||
12) | Küresel Dünyada Pazarlama Firma | ||
13) | Grup Proje Sunumları | ||
14) | Grup Proje Sunumları |
Ders Notları: | Global Business Today (2011) Charles W. L. Hill, 8th ed., McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: | Cavusgil, S.T., Knight, G. and Reisenberger, J. (2020). International Business: The New Realities. 5th Edition. Pearson. Supplementary Material: Daniels, J., Radebaugh, L.H. and Sullivan, D. (2019). International Business. 16th Edition. Pearson. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 20 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 18 | 5 | 90 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 4 | 10 | 40 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 4 |
2) | Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 5 |
3) | Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir. | 5 |
4) | İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. | 5 |
5) | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir. | 5 |
6) | Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir. | 5 |
7) | Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir. | 4 |
8) | Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
9) | Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir. | 5 |