İLERİ OYUNCULUK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT4922 Koruma ve Restorasyon Güz 2 0 2 4
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EFSUN EKENYAZICI GÜNEY
Dersin Amacı: Bu ders koruma ve restorasyon alanlarına ilişkin bir anlayış geliştirmeye odaklanmaktadır. Ders, koruma ve restorasyonun tarihsel bağlamını ve evrimini tartışır, bu konulara ilişkin güncel yöntemler, geleceğe ilişkin eğilimler, yasal çerçeveler hakkında bilgi verir. Ders, öğrencilere koruma ve restorasyon disiplinlerinin etik hususlar, tasarım ilkeleri, çevresel hususlar gibi farklı yönlerini öğretir. Ayrıca restorasyon teknikleri ve müdahaleleri örneklerle tanıtılır. Ayrıca ders, İstanbul'daki seçilmiş koruma/restorasyon örneklerine geziler düzenleyerek öğrencileri desteklemektedir. Böylece öğrenciler güncel vakaları görme ve uzmanlardan bilgi alma şansını yakalar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Koruma ve restorasyon alanındaki temel teorileri ve terminolojiyi bilir,
2.Koruma ve restorasyon alanındaki uluslararası teorik yaklaşımları tanır,
3. Teorik yaklaşımları koruma/restorasyon vakalarıyla ilişkilendirebilir,
4. Konuyla ilgili ulusal ve uluslararası güncel gelişmeleri bilir,
5. Restorasyon projelerini değerlendirmeye yönelik bir bakış açısı geliştirebilir



Dersin İçeriği

Bu ders üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, öğretim elemanının koruma ve restorasyonla ilgili teorik konuları anlattığı dersleri içermektedir. İkinci bölümde İstanbul'da seçilmiş koruma/restorasyon örneklerine düzenlenen geziler yer almaktadır. Öğrenciler dersin son bölümünde basit bir restorasyon vakası üzerinde grup halinde çalışırlar. Burada, öğrenciler verilen durumu analiz edip proje çizimlerini yapıp Final Projesi olarak sunarlar. Bu ders kapsamında öğrencilerden dersin konularıyla ilgili makaleleri okumaları ve tartışmaları istenecektir. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına, saha gezilerine katılmaları, grup çalışmalarını yapmaları ve ödevleri zamanında teslim etmeleri beklenmektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Programının İncelenmesi ve Oryantasyon Yok
2) Kültürel Miras, Tarihi koruma teorisi, Terminoloji
3) Koruma Hareketlerinin Tarihi Başlıca Kültürel Miras Yasaları ve Sözleşmeleri (örneğin, Venedik Tüzüğü, Nara Belgesi) Ödev 1
4) Ne korunmalı ve neden? Ödev 2
5) Gezi I İstanbul'un tarihi semtleri-Fener ve Balat
6) Yasal Çerçeveler ve Politikalar: Korumaya İlişkin Ulusal ve Uluslararası Kanunlar Korumada Kuruluşların ve STK'ların Rolü Saha araştırması, saha araştırmasının çizimi Ödev 3 Proje; Araştırma Metodolojisi Analiz
7) Restorasyon Projesi; Tarihi Yapıların Bakımı; Çürüme nedenleri/müdahaleler Korumada Teknoloji Kullanımı Yaygın Restorasyon Teknikleri Başarılı Restorasyonların Örnek Olayları
8) Yıliçi sınavı İlk 7 derste işlenen konular ve ilgili okumaların gözden geçirilmesi
9) Kentsel ve Arkeolojik Alanların korunması Ödev 4
10) Korumada Çevresel Faktörler: Kültürel Mirasa Yönelik Çevresel Riskler (İklim Değişikliği, Kirlilik) Mikro İklimlerin Kontrolü Afete Hazırlık ve Müdahale
11) Araştırma Makalesi Sunumları Öğrenci Sunumları 1 Final raporu hazırlıkları
12) Araştırma Makalesi Sunumları Öğrenci Sunumları 2 Final Raporu Hazırlıkları
13) Araştırma Makalesi Sunumları Öğrenci Sunumları 3 Final Raporu Hazırlıkları
14) Araştırma Makalesi Sunumları Öğrenci Sunumları 4 Final Raporu Hazırlıkları

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: Tyler, Norman. (2000). Historic Preservation: An introduction to its history, principles, and practice, New York: W.W. Norton Page, Max. (2016). Why preservation matters, New Haven, [Connecticut]; London, [England]: Yale University Press. Lubeck, Aaron. (2010). Green restorations: Sustainable building and historic homes, Gabriola Island, BC: New Society Publishers. Glendinning, Miles. (2013). The conservation movement: A history of architectural preservation: Antiquity to modernity, New York: Routledge. Bracker, Alison. (2009). Conservation: Principles, dilemmas and uncomfortable truths, Oxford: Butterworth-Heinemann. Jokilehto, Jukka. (2017). A History of Architectural Conservation, Routledge: London. (e-book) Hobson, Edward. (2004). Conservation and Planning: Changing Values in Policy and Practice, London: Routledge. (e-book) Highfield, David. (1991). The construction of new buildings behind historic facades, London; New York: Spon.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev % 0
Sunum 1 % 5
Projeler 2 % 20
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 15
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 11 22
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 30
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler 4 40
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar 1 2
Rapor Teslimi
Juri
Final 2 4
Toplam İş Yükü 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, oyunculuk alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar.
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar.
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
4) Oyunculuk konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
7) Oyunculuk alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler.
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler.
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler.
10) Oyunculuk alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler.
11) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler.
12) İleri Oyunculuk programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler.
13) İleri Oyunculuk Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar.