YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT3026 | Olasılık ve İstatistik | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NERMINE AHMED EL SISSI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN |
Dersin Amacı: | Olasılık ve istatistikteki başlıklar, temel olasılık ve istatistik araçlarının geliştirilmesine yol açan tanımlarıyla tanıtılmaktadır. Mühendislik problemlerini çözmek ve bilinçli kararlar vermek için bu araçları kullanmak üzerinde durulur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Permütasyonları ve kombinasyonları kullanarak olasılık hesabı yapar; 2) Birleşim ve kesişim olasılığını hesaplar; 3) Bir elemanlar sisteminin güvenilirlik blok diyagramını belirler; 4) Koşullu olasılık kavramını anlar ve olasılık problemlerine uygular; 5) Olasılık dağılım fonksiyonlarını kullanarak olasılıkları hesaplar; 6) Beklenti değerlerini hesaplar; 7) Hipotez testini uygular; 8) Güven aralıklarını belirler. |
Ders aşağıdaki konuları kapsayacaktır: Sayma ve olasılık (hem teorik hem de deneysel tanımlar); Olasılık kuralları (set teorisi dayalı); şartlı olasılık; Rastgele değişken; olasılık kütle fonksiyonları ve yoğunluk fonksiyonları; Beklenti değerleri; örnekleme teorisi (ortalama ve standart sapma); hipotez testi; Güven aralıkları (popülasyon ortalaması, popülasyon standart sapması için). |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş. | ||
2) | Sayma ve olasılık. | ||
3) | Olasılık Kuralları (kümeler, ek kurallar, bağımsızlık), Güvenilirlik Blok Şeması. | ||
4) | Koşullu olasılık (bağımsızlık, Bayes teorisi). | ||
5) | Rasgele değişken ve olasılık dağılımları (ayrık ve sürekli) \ gözden geçirmek. | ||
6) | Beklenti değerleri: populasyon ortalaması. | ||
7) | Beklenti değerleri: popülasyon standart sapması. | ||
8) | Özel ayrık dağılımlar (Geometrik, Hipergeometrik, Binom, Poisson). | ||
9) | Özel sürekli dağılımlar (Üstel, Weibull, Normal). | ||
10) | Örnekleme (örneklenen ortalama ve standart sapma ve dağılımları) \ gözden geçirmek. | ||
11) | Hipotez testi (ortalama ve standart sapma, t ve ki-kare dağılımları için p değerleri). | ||
12) | Güven aralıkları I - örnek ortalamada ortalama, eşleştirme, standart hata için aralıklar. | ||
13) | Güven aralıkları II - ortalama (iki popülasyon) için aralıklar | ||
14) | Güven aralıkları III - standart sapma için aralıklar. |
Ders Notları: | Walpole, Ronald E., et al. "Probability & Statistics for Engineers & Scientists", Prentice Hall, 9th ed. |
Diğer Kaynaklar: | Douglas C. Montgomery & George C. Runger. "Applied Statistics and Probability for Engineers”; (2011) Wiley. Devore, Jay.; "Probability & Statistics for Engineering and the Sciences". CengageBrain.com. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 2 | % 60 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | 3 |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | 2 |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | 3 |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | 2 |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | 3 |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | 2 |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | 1 |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 5 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |