ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT3010 Sayılar Teorisi Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. NERMINE AHMED EL SISSI
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere sayı teorisinin bazı temel fikirlerini tanıtmaktır. Ders, öğrencilerin temel sayı teorisi bağlamında uygulayabilecekleri farklı ispat yöntemlerini tanıtacaktır. Böylece öğrenciler matematiğin gelişimine, örnekler oluşturarak, varsayımlar kurarak, teoremleri elde etmek için bu varsayımları ispatlar ile doğrulayarak tanıklık edebileceklerdir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Matematiksel ifadeleri doğrulamak için, tümevarımla, karşıt tersiyle ve çelişkilerle ispat gibi farklı ispat yöntemleri kullanabilir.
• Modüler aritmetiğin temellerini anlayabilir.
• Euler Totient fonksiyonunu çarpımsal fonksiyonlara bir örnek olarak tanıtabilir.
• Fermat'ın Küçük Teoremini, Euler Teoremini ifade edebilir ve ispatlayabilir ve bazı uygulamalarını araştırabilir.
• Öklid algoritmasını ve Çin Kalan Teoremini kullanarak Diyofantus denklem sistemlerini çözebilir.
• Kuadratik polinom kongrüanslarını inceleyebilir ve çözümün varlığını sorgulamak için Legendre sembollerini uygulayabilir.
• Primitif(ilkel) kökleri tanımlayabilir ve bunların modüler aritmetiği basitleştirmedeki rollerini anlayabilir.
• Pisagor üçlülerini tanımlayabilir ve nasıl üretileceğini gösterebilir.

Dersin İçeriği

Ders aşağıdaki konuları kapsar:
Bölünebilirlik, Cebirin Temel Teoremi, Kongrüanslar, Aritmetik Fonksiyonlar, Euler Totient Fonksiyonu, Polinom Kongrüansları, Kuadratik Residüler ve Legendre Sembolü, Jacobi Sembolü, Primitif(ilkel) Kökler ve Pisagor Üçlüleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bölünebilirlik, Aritmetiğin Temel Teoremi, Öklid Algoritması
2) Modüler Aritmetik ve özellikleri
3) Modüler aritmetik devamı, polinom uyuşmaları
4) polinom uyuşmaları, Çin Kalan Teoremi
5) Matematiksel tümevarım tekrarı, aritmetik fonksiyonlar
6) Çarpımsal aritmetik fonksiyonlar ve Küçük Fermat Teoremi
7) Wilson Teoremi ve ikinci dereceden residüler(kalanlar)
8) Kuadratik residüler(kalanlar)
9) Legendre sembolü ve Euler kriteri
10) Gauss Kuadratik Karşılıklılık Yasası
11) Pseudoprimes(sanki asal)
12) Primite kökler
13) Primite kökler devamı
14) Pisagor üçlüsü

Kaynaklar

Ders Notları: A Friendly Introduction to Number Theory, Joseph H. Silverman, Pearson 4th Edition 2014.
Diğer Kaynaklar: Elementary Number Theory and Its Applications, K.H. Rosen, (4th edition) Addison-Wesley 2000.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 7 2 14
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 2 10 20
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı