ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT3003 Cebir I Güz 3 0 3 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MOHAMED KHALIFA
Dersin Amacı: Dersin amacı grup teorisi ve modül teorisindeki temel konuları ele almaktır. İlk olarak öğrencilerin; sonlu bir grubun sınıf denklemini çıkarabilmelerini, Sylow teoremlerini grup teorisi problemlerinin çözümünde kullanabilmelerini ve son olarak da serbest grupların yapısını kavramalarını sağlamaktır. Daha sonra endomorfizmalar halkasını ele alınarak bundan hareketle öğrencilere modül kavramını tanıtmak, son olarak da modül teorisinin temel kavramlarını, izomorfizma teoremlerini ve serbest modülleri incelemek amaçlanmıştır

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Farklı cebirsel kavramları ve yapıları anlayabilme ve yorumlayabilme
Soyut cebirsel yapılar arasındaki ilişkileri ve problemleri ele alabilme
Soyut düşünme becerisini problem çözmeye uygulayabilme
Bir sonlu grubun sınıf denklemini yazabilme
Sınıf denklemine örnek verebilme
Bir sonlu grubun basitliğini Sylow teoremleri yardımıyla belirleyebilme
Bir Abel grubun endomorfizmalar halkasını yazabilme
Bir modulün basitliğini ve maksimalliğini belirleyebilme
Bir modülün alt modüllerinin toplamı olarak gösterebilme

Dersin İçeriği

Grup ile ilgili hatırlatmalar ve Eşeniklik ve G-kümeler; G- kümeler ve sınıf denklemi; Sylow teoremleri; Serbest gruplar; Halkalar; Endomorfizma halkaları; Alt modüller ve alt modüllerin direkt toplamları; Bölüm modülleri; Sonlu üretilmiş modüller; Serbest modüller; Basit ve maksimal modüller

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı: Eşleniklik ve G-kümeler
2) G-kümeler ve sınıf denklemi
3) Sylow teoremleri
4) Sylow teoremlerinin uygulamaları
5) Serbest Gruplar
6) Halkalar, endomorfizmalar halkası
7) Alt modüller ve idealler
8) Alt modüllerin direkt toplamı ve direkt çarpımı
9) Alt modüllerin direkt toplamı ve direkt çarpımı arasındaki ilişkiler
10) Bölüm modülleri
11) Modüllerde izomorfizm teoremleri
12) Sonlu üretilmiş modüller Serbest modüller
13) Maksimal Modüller
14) maksimal altmodüller

Kaynaklar

Ders Notları: Hungerford, T.W. “Abtract Algebra(An Introduction)”, Thomson Learning,(1997) Bhattacharya P. B., Jain S. K. Nagpaul “ Basic Abtract Algebra”, Cambridge University Pres, 1986
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar 2 % 5
Ödev 2 % 5
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 2 % 50
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar 2 10 20
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 2 14 28
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı